Ako ďalej vyplýva zo Záverečného účtu BBSK, ktorý bol odobrený hlavným kontrolórom Michalom Kňažekom a následne poslancami na štvrtkovom rokovaní zastupiteľstva schválený, na raste príjmov sa podieľal hlavne nárast bežných príjmov, ktoré oproti roku 2018 vzrástli o 17,2 mil. eur.
Skutočné bežné výdavky v roku 2019 narástli o 18,7 mil. eur, čo je o 1,5 mil. eur viac ako rast bežných príjmov za rovnaké obdobie. „Znamená to, že bežné výdavky aj v období priaznivého hospodárskeho vývoja rástli rýchlejšie ako bežné príjmy, čo nie je možné považovať za pozitívny jav,“ uviedol v správe hlavný kontrolór s tým, že najvyšší nárast bežných výdavkov bol zaznamenaný v programe vzdelávanie, a to o takmer 8,7 mil. eur.
Medziročne rástli aj kapitálové výdavky, a to na historicky najvyššiu hodnotu 27,5 mil. eur, ktorá prekonala objem kapitálových výdavkov z roku 2013, pričom vysoký objem kapitálových výdavkov sa prejavil tiež vo zvýšení hodnoty neobežného majetku. Na druhej strane ambície upraveného kapitálového rozpočtu roku 2019 vo výške 75,5 mil. eur zostali nesplnené, keďže čerpanie kapitálových výdavkov za rok 2019 dosiahlo iba 36,47 % upraveného rozpočtu. „Neplnenie zámerov kapitálového rozpočtu je dlhoročným problematickým trendom a nedočerpanie kapitálových výdavkov sa do značnej miery podieľalo na prebytkoch rozpočtu aj v predchádzajúcich rokoch,“ konštatoval Kňažek.
V odbornom stanovisku hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu BBSK na roky 2019 až 2021 boli uvedené riziká, ktoré mohli negatívne ovplyvniť hospodárenie BBSK v roku 2019. Jedným z nich bola výška straty z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku poskytovateľov výkonov vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave. Výška výdavkov na úhradu tejto straty dosiahla v roku 2019 hodnotu 23,2 mil. eur, skutočná výška straty z výkonov vo verejnom záujme vykázaná dopravcami za rok 2019 je 27,5 mil. eur. „To znamená, že nedoplatok vo výške 4,3 mil. eur bude potrebné uhradiť z výdavkov rozpočtu na rok 2020,“ uzatvoril hlavný kontrolór.

















