Bratislava 7. septembra 2019 (HSP/Foto:Pixabay)
Ako vyriešiť problém neplodnosti, ak som veriacim človekom? A čo robiť v prípade, ak je partner neveriaci a chcel podstúpiť umelé oplodnenie, ktoré cirkev neschvaľuje? Na tieto otázky odpovie Mária Schindlerová z Ligy pár páru
“Dobrý deň, prosím Vás poraďte mi ako mám riešiť problém neplodnosti. Ja som katolíčka a môj manžel je neveriaci, už skoro štyri roky sme manželia a svadbu sme mali kresťanskú v katolíckom kostole. Manžel nalieha, aby sme vyskúšali uumelé oplodnenie, vidí to ako jedinú šancu na splodenie nášho dieťaťa. Ja mám voči tomu výhrady jednak z lekárskeho hľadiska ( ide o veľký hormonálny zásah do tela ženy ) a jednak z kresťanského – pri splodení v skúmavke chýba zázrak počatia ako je tomu pri prirodzenom počatí.
Začala som sa modliť pompejskú novénu k Panne Márii, snažím sa zmieriť so situáciou a stále si hovorím, že Boh ma svoje plány a musím im dôverovať. Manžel ma nechápe, hádame sa kvôli tomu, nechcem aby sa nám kvôli nemožnosti mat dieťa rozpadol vzťah, mám ho veľmi rada a dala by som všetko aby bol šťastný. Ale v tomto prípade sa cez to nemôžem preniesť, je to niečo proti môjmu vnútornému presvedčeniu.
Ja si v ťažkých chvíľach pomáham modlitbou ale už neviem ako ďalej. Nedokážem bojovať s niekym, koho mám najradšej na svete. Nedokážem mu to vysvetliť, nepomohli slzy, prosby, strácame nádej a veľmi nás to od seba vzďaľuje. Čo mám robiť? Ako sa vyrovnať s neplodnosťou v manželstve s neveriacim? Sme ešte mladi, mame 34 rokov a nikdy som nepochybovala že spoločne deti mat budeme, ale manžel ich chce mat hneď a nechce čakať. Viem že aj on sa trápi, že to prežíva so mnou ale je senecký…nemyslí, aké dôsledky umelé oplodnenie môže mať na moje zdravie a na psychiku v prípade, žeby sa to nepodarilo. Aký mám zaujať postoj? On vidí v umelom oplodnení jedinú náldej, ja mám nadej v Bohu, ktorý vie, čo robí. Ďakujem”
Na otázku ženy odpovedala Mária Schindlerová z poradne Liga pár páru, ktorá na začiatok uviedla, že si váži postoj dotyčnej ženy k pravde. “Vaše modlitby a utrpenie majú svoju cenu, aj keď sa Vám možno teraz zdá, že neprinášajú ovocie. Váš vzájomný vzťah však neohrozuje neplodnosť, ale nejednota. Trúfam si povedať, že ak by ste aj dieťatko mali, možno by ste teraz riešili opačnú situáciu: že manžel by nevidel nič zlé na antikoncepcii alebo prerušovanom styku, ak by chcel takto realizovať zodpovednosť za veľkosť rodiny,” vysvetľuje Schindlerová z LPP.
Človek, ktorý nie je veriaci, má iný pohľad na život aj svet a zvyčajne si svoj život nechce komplikovať alebo sa obmedzovať. “Ak je neveriaci, preňho ani manželský sľub nie je to isté, čo pre Vás, hoci ste mali svadbu v kostole. A pritom môže mať dobrý úmysel, koná podľa svojho svedomia (ktoré je pomýlené) – ale on si zas môže myslieť, že sa mýlite Vy. Dôvody, ktoré Vám teraz bránia, preňho nie sú relevantné.”
V tomto prípade je tiež dobré uvedomiť si, že pri uzatváraní manželstva sa pár rozhodol žiť v láske a úcte v dobrom i zlom, v šťastí i nešťastí, v zdraví i v chorobe. A skutočnosť, že zatiaľ nepočali dieťatko, je výzva, ako sa postaviť k tejto situácii. “Možno to je teraz práve to „zlé“ alebo „choroba“ či „nešťastie“. Akokoľvek, je to výzva upevniť manželskú jednotu, bojovať o ňu. Jednota je možná len v pravde. Pravdu nemôžu mať obaja: buď sa jeden mýli, alebo sa mýlia obaja.”
Čo sa týka konkrétne témy umelého oplodnenia, tu sa môže niekomu vidieť postoj Cirkvi nekompromisný, tvrdý a necitlivý. “Ale znovu si pomôžem predošlým prirovnaním: keby aj Cirkev pripustila, že teda, napríklad, v manželstvách, ako je Vaše, ústupok – povedzme, v záujme „vyššieho dobra – zachovania manželstva – aj tak by pravda ostala nezmenená, aj tak by ostalo pravdou, že umelé oplodnenie nie je mravne dobrým riešením.”
Čo sa ale v takejto situácii dá robiť? Schindlerová vysvetľuje, že nemáme moc meniť druhého človeka, ale na druhej strane môžme situáciu usmerniť tak, aby na ňu ten druhý adekvátne zareagoval. A preto na prvom mieste odporúča upevniť svoj postoj a vedieť, čo naozaj Cirkev učí, prečo to učí.
“Všetky argumenty, ktoré ste napísali, sú správne – len jeden poopravím. Počatie ľudskej bytosti je vždy zázrak, aj keď vznikne v skúmavke (in vitro). A práve preto, že vzniká ľudská bytosť a nový život, má aj zygota (oplodnený oocyt), pre-embryo, embryo štatút a všetky práva ľudskej osoby. Je to niekto, nie niečo. A práve preto má aj právo na dôstojný vznik – Cirkev sa pozerá na pohlavný styk ako na manželský akt spojený s prokreáciou, doslova pokračovaním stvorenia. Plodenie, odovzdávanie života nie je len „reprodukcia“. Pohlavné spojenie má miesto v manželstve a odovzdávanie života je spojené s odovzdávaním jedného manžela druhému. Inak povedané, pri manželskom sebadarovaní sa dieťa plodí, nevyrába. Nie je to dnes rozšírené „urobíme si dieťa“. Teda Cirkev chráni dôstojnosť a práva osoby, každej, i tej nenarodenej, keď učí, že pri odovzdávaní života nejde len o odovzdanie a spojenie dvoch buniek,” vysvetľuje a dodáva, že dieťa má vzniknúť z láskyplného a zjednocujúceho objatia svojich rodičov a nesmie byť „predmetom“, tovarom na objednávku.
Samozrejme, že okrem cirkevných otázok sú tu pridružené aj ďalšie etické otázky, ako osud nadpočetných embryí, zásah do tela a psychiky ženy. Takže ak si to zhrnieme, umelé oplodnenie nie je „zakázané“ preto, lebo „Cirkev ho zakazuje“, ale „Cirkev ho zakazuje, lebo je mravne zlé, nesprávne. “Aj keby ho niekto v Cirkvi „povolil“, aj tak by nemal moc zmeniť objektívnu pravdu a skutočnosť samotnej podstaty.”
Je tiež dôležité povedať, že nie všetky metódy a postupy sú hodnotené rovnako. Pretože je dobré liečiť neplodnosť, je dobrá a správna túžba deti mať. A na zorientovanie sa v celej problematike je vhodná kniha, ktorá kombinuje pohľad na utrpenie bezdetných párov cez množstvo osobných príbehov a svedectiev, ponúka orientáciu v medicínskej oblasti, rozlišuje medzi skutočnou liečbou neplodnosti a postupmi, ktoré sú morálne problematické, verne podáva náuku Katolíckej cirkvi, povzbudzuje k viere a dôvere. Kniha má názov Sprievodca neplodnosťou pre katolíkov. Schindlerová ďalej odporúča aj malú brožúrku z edície Viera do vrecka s názvom: Umelé oplodnenie – žiadny problém?
Čo sa týka konkrétne liečby neplodnosti, tak tu je prvoradé naučiť sa orientovať vo svojej párovej plodnosti. LPP na túto tému ponúka množstvo kurzov PPR a rád, ktoré sa dajú využiť aj na dosiahnutie počatia. Taktiež spolupracujú aj s gynekológom MUDr. Ivanom Wallenfelsom, ktorý sa venuje aj párom, ktoré túžia po dieťatku, pri zachovaní mravných zásad, pomocou NaproTechnológie.
Na prvom mieste ale Schindlerová odporúča spomínanú knihu a brožúrku, kde takéto páry nájdu aj viaceré odkazy a kontakty, ktoré môžete na Slovensku využiť.
“Milá pani, Boh Vás má vo svojej dlani, miluje Vás a chce Vám dobre. Túto skúšku Vám neposlal ako poleno pod nohy, ale aby ste sa upevnili vo viere a boli stále bližšie Bohu. On Vám ponúka aj svoju pomoc vo sviatostiach i modlitbe. Prosím v modlitbe za Vás, aby ste vytrvali a aby ste sa raz, ak Pán dá, mohli tešiť z dieťatka,” dodáva na záver Mária Schindlerová z LPP.