Bratislava 22. mája (TASR/HSP/Foto:TASR)
Nátlaková organizácia Amnesty International Slovensko obviňuje školu v Levoči zo segrégácie
V kauze segregácie rómskych žiakov na ZŠ Francisciho v Levoči došlo k určitým, no nie dostatočným nápravám. Myslí si to nátlaková organizácia Amnesty International Slovensko (AIS), ktorá však zatiaľ nechce pristupovať k riešeniu situácie cestou súdnej žaloby.
„Súdna cesta je jednou z možných ciest”, uviedla hovorkyňa AIS Jana Vargovčíková. „Zatiaľ sme sa snažili ísť cestou upozorňovania na problém pri komunikácii s predstaviteľmi školy i mesta. V prípade nastali isté pozitívne zmeny, no nie sú dostatočné, preto, ak sa situácia nebude ďalej riešiť, respektíve sa bude ďalej zhoršovať, budeme uvažovať o súdnej ceste”, dodala Vargovčíková.
Pripomenula, že na ZŠ Jána Francisciho v Levoči prišlo k preradeniu niekoľkých detí do zmiešaných tried. „Bol to dôsledok kritiky i nátlaku zo strany nevládnych nátlakových organizácií i samotných rodičov rómskych detí”, poznamenala Vargovčíková. „Problém segregácie ako taký sa však tým nevyriešil, preto budeme prípad naďalej sledovať a komentovať a budeme tlačiť vôbec na zrušenia rómskych tried, ktoré na tejto škole podľa našich informácií stále existujú.“ Na segregáciu rómskych detí na ZŠ Francisciho v Levoči upozornila AIS v tomto školskom roku. Primátor Levoče Miroslav Vilkovský myšlienku segregácie na základe etnicity odmietol a vec vysvetlil “individuálnym prístupom” k deťom, ktoré nenavštevovali predškolské zariadenie.
AIS stále spochybňuje to, či sa zástupcovia ministerstva školstva a splnomocnenec vlády SR pre rómske menšiny naozaj presvedčili o situácii na škole pri svojej návšteve na začiatku apríla. „Dostali sme len správu o návšteve, z čoho nám skôr vyplýva, že sa zástupcovia ministerstva a splnomocnenec iba oboznámili so správou, ktorú im podali predstavitelia školy a mesta”, uviedla Vargovčíková.
Objektívnym faktom však zostáva, že rómske deti, ale aj ostatné deti zo sociálne zanedbaného prostredia, spravidla nezvládajú preberané učivo tempom ako iné deti. Tiež je dôležité si uvedomiť, že rómsky žiaci vyrušujú a je im cudzia disciplína potrebná na pobyt v triede počas hodiny, že nemajú základné hygienické návyky a aj preto prenášajú infekčné ochorenia a teda dať s nimi do jednej triedy žiakov, ktorí tieto návyky majú znamená riskovať prenos chorôb, ktoré sa v bežnej populácii takmer nevyskytujú. Tieto problémy sú všeobecne známe. Amnesty International ich však vo svojich úvahách veľmi nezohľadňuje. Dlhý list o týchto problémoch napísali svojho času ministrovi učiteľky zo Šarišských Michalian. Môžete si ho prečítať tu
Mimovládna nátlaková organizácia AIS rovnako kritizuje MŠVVaŠ SR za to, že aj keď sú legislatívne nástroje na odstránenie segregácie na školách, chýba metodické vedenie a materiálne zabezpečenie, ktoré by školám zabezpečilo uskutočniť skutočnú integráciu vo vzdelávaní. „Jednak je teda potrebné odstrániť diskriminácie, tam kde dochádza k segregácii a tiež budovať dlhodobo inkluzívny model vzdelávania, kde škola v jednej triede bude schopná poskytnúť vzdelanie deťom rómskym i nerómskym, deťom s rozličnou mierou nadanosti i vzdelávacích potrieb”, dodala Vargovčíková.
Podľa AIS by v tomto smere mal s MŠVVaŠ oveľa aktívnejšie spolupracovať aj Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske menšiny.