Bratislava 9. novembra 2022 (HSP/Foto:Pixabay)
Najprv nám hovorili, že sa treba zbaviť áut so spaľovacími motormi. Že od roku 2030 už budú „kóšer“ iba elektromobily. Teraz zisťujú, že elektromobily jazdia na elektrinu, ktorú treba nejako vyrobiť. A ešte k tomu tou elektrinou aj kúria!
Bola to veľká sláva: v Európe sa vraj už o niekoľko rokov ani nebudú predávať iné autá ako tie elektrické, environmentálne úplne, ale naozaj úplne neškodné. Nekorupčné, ale naozaj úplne nekorupčné vlády európskych štátov nám, no vlastne nie celkom nám, ale ich výrobcom, dali na ich kúpu (z peňazí daňových poplatníkov) štedrú dotáciu. Je síce pravda, že aj tak ste za elektromobil zaplatili oveľa viac ako za „obyčajné“ dymiace auto, ale čo by ste nedali korporácii ako príspevok na životné prostredie, no nie?
Potom sa to však začalo nejako zamotávať. Zistilo sa, že nabíjanie trvá dlho, na nabíjacích miestach sa tvoria rady, nie je ich dosť. Problém je s potrebnou infraštruktúrou: čím viac energie bude musieť ísť do siete, tým viac sa sieť bude prehrievať, čo bude znamenať ďalšie problémy. „Sieť sa začne zahrievať už vtedy, keď pár ľudí v rezidenčných štvrtiach začne nabíjať svoje elektromobily z wallboxov s výkonom 22 či dokonca len 11 kW,“ uviedol Reinhard Nenning z rakúskej energetickej asociácie VÖE. Ak by v rezidenčných štvrtiach nabíjali autá všetci, potom by bolo riešením jedine znížiť nabíjací výkon, čo by však znamenalo neúnosne dlhý čas nabíjania…
Aj tieto problémy sa dajú nejako riešiť a hádam by sa časom dali vyriešiť aj uspokojivo. Dúfajme, že podobne by to mohlo byť aj s batériami, ktoré výrazne zvyšujú „mŕtvu“ hmotnosť elektromobilov, a ktorých výroba, pravidelné vymieňanie a recyklácia, keď sa berie do úvahy celý cyklus, je v súčasnosti zrejme ešte horší environmentálny problém ako „spaľováky“ so všetkým čo s nimi súvisí. Lenže ešte je tu ešte ďalší, a dosť vážny problém.
Kde vziať elektrinu?
Problém, ktorého riešenie vôbec nie je jednoduché, a ktorý je ešte oveľa vypuklejší práve teraz, keď sme sa sami a dobrovoľne odstrihli od doposiaľ samozrejmého a spoľahlivého prísunu lacných ruských energií. Tým problémom je samotná výroba elektriny.
Každá výroba elektriny má nejaké negatívne dopady na životné prostredie a napríklad prevádzka elektromobilov, ktoré jazdia na elektrinu vyrobenú v tepelných elektrárňach, je ešte menej ekologická než prevádzka obyčajných „spaľovákov“. Odhliadnime však od environmentálneho aspektu, ktorý veľmi relativizuje skutočnú ekologickosť elektromobilov, a sústreďme sa iba na samotné množstvo elektrickej energie potrebné na ich prevádzku.
Keby naozaj všetka doprava prešla z vozidiel so spaľovacími motormi na elektrické vozidlá, zvýšilo by to podľa rôznych prepočtov celkovú spotrebu elektriny až dvakrát. A to je v Európe v súčasnosti problém: alternatívne zdroje sú neisté, kolísavé a nedostatočné, tepelné elektrárne sú krokom späť a ani týchto zdrojov nie je dosť, výkon hydroelektrární už oveľa väčší nebude a sú tam tiež špecifické problémy, od jadra viaceré európske krajiny na nátlak zelených odstupujú…
My na Slovensku nedostatok elektrickej energie nepociťujeme, lebo zhodou okolností sme malou „energetickou veľmocou“ (vďačíme za to ešte socialistickému plánovaniu, to je dobré tu pripomenúť, aby sa na to nezabudlo), ale elektriny v Európe nie je nazvyš už teraz. Ani pomyslieť na to, že by sa jej produkcia mohla zdvojnásobiť. A najnovšie do toho prišlo ďalšie zistenie, ktoré veci ešte viac komplikuje.
Elektromobily musia v zime kúriť
Ukázalo sa, že je obrovský rozdiel v spotrebe elektromobilov v letnej a v zimnej prevádzke. V zime rastie spotreba elektromobilov aj o viac ako 70 percent v porovnaní s letom. Podľa testu Green NCAP je rozdiel v spotrebe energie u rôznych typov elektromobilov pri teplote –7°C oproti teplote 23°C niekde medzi 70 a 80 percentami (viac viď napríklad tu).
Tento rozdiel je spôsobený vykurovaním kabíny. Tento problém je v princípe nemožné uspokojivo celkom vyriešiť, pretože vyplýva zo samotnej fyzikálnej podstaty veci: kým spaľovacie motory majú účinnosť okolo 40 percent a zvyšok energie sa premení na teplo, ktoré je možné jednoducho využívať na vykurovanie kabíny, v prípade elektromotorov, ktoré majú účinnosť až 90 percent, je tepelných strát oveľa menej – a kúriť sa preto musí energiou z batérie.
Elektromobil, pokiaľ ide o kúrenie, má v porovnaní so „spaľovákom“ nesporné výhody: teplo máte ihneď, nemusíte auto zahrievať, môžete si dokonca smartfónom dopredu nastaviť, kedy sa vám má v aute zapnúť vyhrievanie. Problémom je, že širšie zavedenie elektromobilov do praxe bude znamenať potrebu vyrobiť ešte ďalšie obrovské kvantum elektrickej energie práve v období, keď je spotreba elektriny najvyššia. V zime to teda bude znamenať ďalší obrovský nápor na elektrárne. Ako si s tým Európa poradí?
Priblíži sa Švajčiarsko k Ukrajine?
A máme tu už aj prvý výsledok: Švajčiarsko ako prvá krajina v Európe zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov. Švajčiarsku, ktoré už teraz musí v zime nakupovať elektrinu od susedov z Francúzska a Nemecka, hrozí vážny energetický problém, pretože tentoraz susedia nebudú mať dosť elektriny ani sami pre seba. Švajčiari preto všemožne hľadajú spôsoby ako znížiť spotrebu elektriny.
Že situácia je naozaj vážna, o tom svedčí návrh zákona, ktorý pripravila švajčiarska vláda. Má názov „Nariadenie o obmedzeniach a zákazoch používania elektrickej energie“ a špecifikuje štyri stupne šetriaceho režimu pre celú krajinu pre rôzne scenáre eventuálnej energetickej krízy. Okrem pre našinca nepredstaviteľných ustanovení ako je zákaz prania pri teplote vyššej ako 40°C, zákaz chladenia potravín v chladničke pri teplote nižšej ako +6°C či zákaz prevádzok sauny, je tam spomínané aj obmedzenie používania elektromobilov.
V návrhu sa pre tretí a štvrtý (najprísnejší) stupeň energatickej krízy píše: „Súkromné používanie elektromobilov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty, napríklad na výkon povolania, nakupovanie, návštevy lekára, účasti na náboženských podujatiach alebo účasti na súdnych pojednávaniach.“ Ak sa zákon prijme, bude to mať fatálne dôsledky pre 110 tisíc švajčiarskych majiteľov elektromobilov a celkovo pre perspektívy elektromobility v tejto horskej, a teda v zimných mesiacoch dosť studenej krajine.
Kdepak asi udělali soudruzi kapitalisté chybu?
Podobné veci sa však chystajú v celej západnej Európe. O podobných opatreniach sa hovorí aj v Nemecku a ďalších krajinách a možno nie je ďaleko deň, keď Brusel vyrukuje s euroopatrením, ktoré by direktívne obmedzilo používanie elektromobilov, prípadne vymedzí v rámci dňa a týždňa čas, kedy bude povolené ich nabíjať.
A ak budeme trochu špekulovať: kto môže napríklad vylúčiť, že nejaký nadšenec príde s návrhom euroopatrenia, ktoré obmedzí kúrenie v elektromobiloch? Prípadne budú zavedené nenápadné eurosabotáže v podobe smerníc pre výrobcov elektrických vozidiel, ako xxxxxxx prepáčte, chcel som použiť nespisovné slovo, skrátka ako vylepšiť kúrenie vo vozidlách tak, aby v konečnom dôsledku človek mohol v aute krútiť gombíkmi koľko by chcel, ale zima by mu bola aj tak… To sú už, samozrejme, iba špekulácie, ale po skúsenostiach s tým, čo všetko už divokí bruselskí beneluxovia chceli regulovať a aj regulujú, sa človek sotva môže ešte niečomu čudovať.
Ivan Lehotský