Kodaň 20. októbra 2015 (HSP/rt/Foto:TASR/AP-Bernat Armangue)
Takmer 40 percent dánskych moslimov by si želalo, aby dánske zákony čiastočne vychádzali z učenia Koránu. Kto má teda rešpektovať koho kultúru?
Moslimovia tvoria s takmer 5 percentami najväčšiu náboženskú menšinu v Dánsku. Podľa prieskumu pre najväčší dánsky denník Jyllands-Posten by štyria dánski moslimovia z desiatich chceli zaviesť myšlienky ich posvätnej knihy do zákonov v krajine, v ktorej teraz žijú. Dokonca viac ako 10 percent moslimov sa vyjadrilo, že dánsky zákon by mal byť len na základe Koránu.
Imám Radwan Mansour, pôsobiaci v dánskom meste Aarhus, je toho názoru, že by bolo potrebné usilovať sa o spojenie zákonov Koránu a dánskej ústavy, aby nedošlo k určitým rozporom medzi týmito zákonmi, čo povedal aj pre Jyllands-Posten: “Ak je to islamská krajina, mal by byť zákonom korán. Ale Dánsko nie je islamská krajina – nemôžeme rozhodovať – takže si myslím, že by mali byť spoločne Korán a Ústava. Pokiaľ ide o spravodlivosť, zdieľanie zdrojov a tak ďalej, bol by to správny súlad.”
Odporca imigrácie Dánska ľudová strana výsledky prieskumu hodnotí vetou, že “počet moslimov v Dánsku je problémom”. Ako prisťahovalci by mali rešpektovať zákony tej krajiny, v ktorej žijú, a neusilovať sa o presadenie svojich nadmerných požiadaviek. Jej hovorca Martin Henriksen vraví: “Keď niekto verí, že Korán by mal zohrávať zásadnú úlohu v právnych predpisoch a v živote spoločnosti, a keď človek verí, ako ukázali predchádzajúce prieskumy verejnej mienky, že ženy určitého veku by mali byť zahalené, potom taký človek nechce byť súčasťou dánskej spoločnosti a je klamlivé konať tak, ako by tu boli po prvýkrát a ako keby boli naša súčasť, iba prišli neskôr. Je to neuveriteľne neslušné.”
Jens Peter Frolund Thomsen, profesor sociálnych náuk na univerzite v Aarhuse, sa špecializuje na vzťahy medzi Dánmi a prisťahovalcami. Pre denník Jyllands-Posten sa vyjadril, že prieskum je “indikátorom toho, že náboženská viera už zasahuje do niektorých politických názorov a postojov”. Dodáva ďalej: “Ukazuje sa, že demokratické normy nezapustili korene medzi všetkými skupinami prisťahovalcov.”
Fatih Alev, ktorý stojí v čele dánskeho Islamského centra, takéto spojenie zákonov koránu a dánskej ústavy vysvetľuje takto: “Moslimovia boli vždy schopní urovnať príkazy islamu s rôznymi tradíciami a zvykmi v rôznych krajinách. Je to pokračujúci proces, v ktorom by sme tiež našli spôsob praktizovania islamu v dánskom kontexte.”