Bratislava 2. júla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR/AP-Luca Bruno)
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) a Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) vítajú stanovisko Európskej komisie (EK) k zákonu o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami. Výzvu (letter of formal notice) zverejnila komisia vo štvrtok. Dokument obsahuje konkrétne námietky voči zákonu aj nepriamej novele zákona o potravinách
Menovaná legislatíva je vo viacerých bodoch v rozpore s právom Európskej únie a má byť zabezpečená náprava, tvrdia SAMO a SZZV v spoločnom vyhlásení. Pripomínajú, že obchodníci aj výrobcovia okamžite po prijatí uvedenej legislatívy predchádzajúcim parlamentom vyzývali k náprave. Bývalá vláda námietky nevypočula. Preto sa SAMO a SZZV obrátili v lete 2019 na Európsku komisiu so žiadosťou o preskúmanie súladu týchto predpisov s právom Európskej únie.
Výzva Európskej komisie ako prvý oficiálny krok konania (infrigementu) Európskej komisie znamená oficiálnu výzvu členskému štátu, aby zabezpečil nápravu predmetnej legislatívy. SAMO a SZZV spoločne apelujú na Vládu SR a Národnú radu SR, aby v čo najkratšom čase zabezpečili nápravu aj v prípade ďalších namietaných ustanovení zákonov schválených minulou vládou, ktoré EK namieta. Zároveň v prípade potreby ponúkajú štátu plnú súčinnosť pri príprave zmien, ktoré odstránia protiprávny stav v existujúcej slovenskej legislatíve, uvádza sa ďalej vo vyhlásení.
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združuje najväčšie spoločnosti zo sektora maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku s viac ako 30-tisíc zamestnancami. Vznikla z iniciatívy spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré sa stali jeho zakladajúcimi členmi a v súčasnosti sú jeho platnými členmi aj dm drogerie markt a Terno real estate.
Slovenské združenie pre značkové výrobky je dobrovoľné združenie výrobcov a distribútorov rýchloobrátkových značkových výrobkov v oblastiach, ktoré ovplyvňujú výrobu, uvedenie na trh, distribúciu a predaj značkových výrobkov na Slovensku. Združenie, ktoré vzniklo v apríli 1996, je členom Európskeho značkového združenia AIM, Cosmetics Europe, Asociácie výrobcov detergentov (AISE), Svetovej federácie zadávateľov reklamy (WFA) a na Slovensku Republikovej únie zamestnávateľov a Rady pre reklamu. Vo februári 2019 sa so SZZV zlúčilo Slovenské priemyselné združenie pre obaly a životné prostredie Slicpen.