Bratislava 1. augusta 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-František Iván)
Slovenský vzdelávací systém v dnešnej podobe nie je dostatočne pripravený na individuálne potreby detí. Dnes poskytuje všetkým deťom rovnaké príležitosti, bez ohľadu na ich špecifiká. Pre agentúru SITA to uviedla Iveta Duchoňová z Kancelárie úradu splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity
Ako ďalej priblížila, zastaviť neoprávnené zaraďovanie detí do špeciálnych škôl je nutnosť, pretože ide o nebezpečné hazardovanie s ich budúcnosťou týchto detí. Preto je nevyhnutné urobiť systémové zmeny v hlavnom vzdelávacom prúde, založené na zvýšení zaškolenosti detí z rómskych komunít už v predprimárnom vzdelávaní, celodennom vzdelávacom systéme, rozšírenia podpory detí prostredníctvom tútoringu a mentoringu či osobných rozvojových programov najmä v tínedžerskom veku v prostredí neformálneho vzdelávania.
Úrad splnomocnenkyne pre rómske komunity bude preto s rezortom školstva hľadať možnosti skvalitnenia vzdelávacích metód, navýšenia odborných personálnych kapacít v predškolských zariadeniach a školách. Ide o opatrenia, ktoré by sa týkali nielen detí z rómskych komunít, pretože inkluzívny školský systém zohľadňujúci rôzne špecifiká, a nielen socio-kultúrne, sa týka aj detí pochádzajúcich z majoritného prostredia.
Duchoňová zároveň vysvetlila, že je potrebné zabezpečiť celý komplex opatrení už od raného veku, ktoré rešpektujú prostredie pre deti, rodinu a učiteľov. Zároveň je dôležité zabezpečiť dostatok odborných zamestnancov a pomáhajúcich profesií nápomocných priamo v škole. Tiež je dôležité zamerať sa na potreby dieťaťa, jeho individualitu a napĺňanie týchto potrieb tak, aby dokázalo prosperovať.
V neposlednom rade je potrebné zabezpečiť aj materiálne vybavenie škôl, ich bezbariérovosť či dostatok didaktických pomôcok pre každé dieťa. V súvislosti s aktuálnou situáciou je kľúčový socializačný a adaptačný procese. Tiež je nevyhnutné pokračovať v individualizovanom prístupe k deťom a ich rodinám a odstraňovať nerovnosti spôsobené vylúčením.
„Predškolská výchova sa ukazuje ako absolútne nevyhnutná, a to už od troch rokov. Základné školy musia byť pripravené na rôznorodosť žiakov a prostredí, z ktorých títo žiaci pochádzajú a to znamená zabezpečenie dostatočnej prípravy pedagógov, asistentov učiteľa a podporných odborných pracovníkov,“ doplnila Duchoňová. Dôležité je tiež aktívne zapojenie rodičov do vzdelávacieho procesu v materských a základných školách. A napokon je podstatné zabezpečiť plynulý prechod na stredné školy a prípravu na zamestnanie, prípadne podporné nástroje je vysokoškolákov.
Vláda Igora Matoviča (OĽaNO) sa v programovom vyhlásení zaviazala, že vynaloží maximálne úsilie na zastavenie neoprávneného zaraďovania rómskych detí do špeciálnych základných škôl. Podľa občianskeho združenia eduRoma je preto potrebné vybudovať a skoordinovať systém poskytovania vzdelávania a výchovy v ranom detstve. Od 1. januára 2021 má vstúpiť do účinnosti zákon o povinnej materskej škole od piateho roku života.