Bratislava 21. februára (TASR/HSP – Ilustrácia HSP)
Na Slovensku vznikne v budúcom roku register fyzických osôb
Informácie o mene, dátume narodenia či udelenom titule by mali byť už od januára budúceho roku dostupné na jednom mieste. Umožniť to má vznik registra fyzických osôb v novele zákona o hlásení pobytu občanov SR, ktorú dnes odobril vládny kabinet. Predpokladané výdavky na tento projekt a ďalšie opatrenia, ktoré zavádza novela, by mali do konca roku 2015 dosiahnuť asi 10,8 milióna eur.
Vláda schválila návrh napriek nesúhlasu ministerstva financií. Rezort mal výhrady voči finančnému krytiu, podľa ktorého si prijatie zákona vyžiada dodatočné prostriedky zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo financií žiadalo, aby sa zvýšené výdavky pokryli zo schváleného rozpočtu ministerstva vnútra, k odstráneniu rozporu však nedošlo ani po viacerých rokovaniach.
“Register fyzických osôb zbaví občanov povinnosti opakovane predkladať doklady o jeho údajoch. Občan svoje údaje predloží orgánu verejnej správy iba raz a prostredníctvom registra fyzických osôb sa jeho údaje dostanú do ďalších informačných systémov verejnej správy,” uviedol na margo schváleného návrhu rezort vnútra.
Register by mal obsahovať okrem iného údaje o slovenských občanoch či cudzincoch prihlásených na pobyt na území Slovenska. V ňom budú dostupné údaje o mene, dátume a mieste narodenia, udelenom titule, rodinnom stave, adrese posledného známeho pobytu, prípadne dátume a mieste úmrtia. Zákon vymedzuje aj minimálny rozsah údajov potrebných k identifikácii cudzinca bez pobytu na území SR.
Elektronická ohlasovňa – ohlášky o pobyte prostredníctvom internetu
Údaje zozbierané v registri by mali slúžiť orgánom štátnej správy, obciam a vyšším územným celkom. Rovnako prístup k týmto informáciám by mali mať aj iné orgány verejnej moci, prípadne fyzické a právnické osoby, pokiaľ im bola zverená pôsobnosť v oblasti verejnej správy. Podľa ministerstva vnútra sa vďaka zmene zníži byrokracia pri komunikácii s úradmi a zrýchli vybavovanie žiadostí.
Návrh novely zákona o hlásení pobytu občanov SR, ktorým sa vytvára register, upravuje tiež zriadenie centrálnej ohlasovne. Pôjde o elektronickú službu, ktorá umožní občanom prihlasovanie a odhlasovanie z pobytu prostredníctvom využitia internetu. “Vznikne tak nový model pre nové procesy agendy hlásenia a evidencie pobytu občanov Slovenskej republiky, ktorého uplatnenie vyplýva z požiadaviek na realizáciu elektronických služieb centrálnej ohlasovne,” konštatuje rezort vnútra.
Vydávanie dokumentov aj mimo miesta trvalého bydliska
Nový register fyzických osôb, ktorý prináša novela zákona z dielne ministerstva vnútra, bude podľa šéfa rezortu Roberta Kaliňáka základnou chrbticou budúceho eGovernmentu, teda informatizácie verejnej správy. “Je aj základnou chrbticou budúcich služieb poskytovaných občanom v rámci projektu a reformy ESO, pretože práve od tejto databázy budú závislé aj ostatné systémy,” skonštatoval po dnešnom rokovaní vlády.
Minister pripomenul, že jedným z cieľom reformy verejnej správy je aj to, aby občan nemusel úradom nosiť potvrdenia, ktoré predtým vydal sám štát. “Aj nový register obyvateľov je o tom, aby sme dokázali elektronicky zhŕňať všetky tie informácie a nahradiť ten jeho domáci archív, kde sa snaží vyhľadať neustále svoje staré dokumenty, ktoré k jeho osobe štát kedysi vydal,” poznamenal Kaliňák. Do budúcnosti by sa tak malo napríklad umožniť vydávanie dokladov mimo trvalého bydliska.