Bratislava 21. februára (TASR/HSP – Ilustrácia HSP)
Na Slovensku vznikne v budúcom roku register fyzických osôb
Informácie o mene, dátume narodenia či udelenom titule by mali byť už od januára budúceho roku dostupné na jednom mieste. Umožniť to má vznik registra fyzických osôb v novele zákona o hlásení pobytu občanov SR, ktorú dnes odobril vládny kabinet. Predpokladané výdavky na tento projekt a ďalšie opatrenia, ktoré zavádza novela, by mali do konca roku 2015 dosiahnuť asi 10,8 milióna eur.

“Register fyzických osôb zbaví občanov povinnosti opakovane predkladať doklady o jeho údajoch. Občan svoje údaje predloží orgánu verejnej správy iba raz a prostredníctvom registra fyzických osôb sa jeho údaje dostanú do ďalších informačných systémov verejnej správy,” uviedol na margo schváleného návrhu rezort vnútra.
Register by mal obsahovať okrem iného údaje o slovenských občanoch či cudzincoch prihlásených na pobyt na území Slovenska. V ňom budú dostupné údaje o mene, dátume a mieste narodenia, udelenom titule, rodinnom stave, adrese posledného známeho pobytu, prípadne dátume a mieste úmrtia. Zákon vymedzuje aj minimálny rozsah údajov potrebných k identifikácii cudzinca bez pobytu na území SR.
Elektronická ohlasovňa – ohlášky o pobyte prostredníctvom internetu
Údaje zozbierané v registri by mali slúžiť orgánom štátnej správy, obciam a vyšším územným celkom. Rovnako prístup k týmto informáciám by mali mať aj iné orgány verejnej moci, prípadne fyzické a právnické osoby, pokiaľ im bola zverená pôsobnosť v oblasti verejnej správy. Podľa ministerstva vnútra sa vďaka zmene zníži byrokracia pri komunikácii s úradmi a zrýchli vybavovanie žiadostí.
Návrh novely zákona o hlásení pobytu občanov SR, ktorým sa vytvára register, upravuje tiež zriadenie centrálnej ohlasovne. Pôjde o elektronickú službu, ktorá umožní občanom prihlasovanie a odhlasovanie z pobytu prostredníctvom využitia internetu. “Vznikne tak nový model pre nové procesy agendy hlásenia a evidencie pobytu občanov Slovenskej republiky, ktorého uplatnenie vyplýva z požiadaviek na realizáciu elektronických služieb centrálnej ohlasovne,” konštatuje rezort vnútra.
Vydávanie dokumentov aj mimo miesta trvalého bydliska
Nový register fyzických osôb, ktorý prináša novela zákona z dielne ministerstva vnútra, bude podľa šéfa rezortu Roberta Kaliňáka základnou chrbticou budúceho eGovernmentu, teda informatizácie verejnej správy. “Je aj základnou chrbticou budúcich služieb poskytovaných občanom v rámci projektu a reformy ESO, pretože práve od tejto databázy budú závislé aj ostatné systémy,” skonštatoval po dnešnom rokovaní vlády.
Minister pripomenul, že jedným z cieľom reformy verejnej správy je aj to, aby občan nemusel úradom nosiť potvrdenia, ktoré predtým vydal sám štát. “Aj nový register obyvateľov je o tom, aby sme dokázali elektronicky zhŕňať všetky tie informácie a nahradiť ten jeho domáci archív, kde sa snaží vyhľadať neustále svoje staré dokumenty, ktoré k jeho osobe štát kedysi vydal,” poznamenal Kaliňák. Do budúcnosti by sa tak malo napríklad umožniť vydávanie dokladov mimo trvalého bydliska.






				
				
		
			
			














    	
    	
    	
    	
    	

