Washington 17. októbra 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Evan Vucci)
Po úspešných rokovaniach s Mexikom a Kanadou sa USA zamerajú na obchodné dohody aj s ďalšími partnerskými krajinami. Vláda USA totiž oznámila otvorenie obchodných rozhovorov s Európskou úniou, nasledovať bude Veľká Británia a Japonsko
Podľa amerického obchodného zástupcu Roberta Lighthizera Kongres bol už oficiálne informovaný o priamych rokovaniach o obchodnej dohode s Európskou úniou, čím by podľa pravidiel mali oficiálne začať po 90-dňovej lehote.
Ako informuje nemecký Die Zeit, doteraz sa skúmalo, či existuje dostatok spoločného základu pre rokovania o obchodnej dohode, aby sa dosiahli “spravodlivejšie a vyváženejšie” obchodné vzťahy s partnermi. Cieľom je priniesť “včasné a podstatné výsledky” domácim pracovníkom, farmárom a podnikom, dodal Lighthizer.
Vzájomné obchodné rozhovory prebehli už aj v júli vo Washingtone medzi prezidentom USA Donaldom Trumpom a predsedom Európskej komisie Jeanom-Claudem Junckerom, kedy sa dokázal zmierniť obchodný konflikt a predpokladá sa takmer úplné zníženie obchodných prekážok pre priemyselné tovary.
Tarify na európske automobily sú v súčasnosti pozastavené. Avšak tarify za dovoz ocele a hliníka z EÚ zostávajú v platnosti. Trump pôvodne chcel rozšíriť rokovania o poľnohospodárske odvetvie, ale EÚ to odmieta hlavne kvôli tlaku zo strany krajín ako Francúzsko.
Ako však podotýka stránka Deutsche Wirtschafts Nachrichten, podľa eurokomisárky pre obchod Cecilie Malmströmovej však dohoda o colnom spore s USA v dohľadnom čase nebude.
Obchodné vzťahy medzi USA a EÚ sú údajne “najväčšími a najkomplexnejšími” hospodárskymi vzťahmi na svete. Modelom by mohla byť nedávno schválená obchodná dohoda medzi USA, Kanadou a Mexikom (USMCA) s účinnosťou od roku 2020, ktorá nahradí dohodu NAFTA z roku 1994.
Podľa USMCA sa v rámci obchodu s automobilmi stanovuje, že auto je oslobodené od dovozného cla, ak aspoň 75% jeho komponentov a najmenej 70% použitej ocele pochádza z niektorej z troch krajín. A navyše veľkú časť pridanej hodnoty musia urobiť pracovníci, ktorí zarobili aspoň 16 dolárov na hodinu.
Pre BMW, Daimler, Volkswagen, Bosch a ďalších nemeckých dodávateľov by takýto návrh podľa USMCA mohol mať negatívne dôsledky, pretože všetci majú výrobné závody v Mexiku a hodinová mzda je tam oveľa nižšia ako 16 dolárov, keďže priemerný zárobok mexického automechanika je medzi 500 a 600 dolárov na mesiac.