Svit 11. júla (TASR) – Na cyklistickom chodníku vo Svite sa v dňoch 26. júna až 7. júla 2012 uskutočnil doteraz historicky prvý monitoring využívania cyklistického chodníka na Slovensku. Z jeho výsledkov vyplýva, že za toto časové obdobie cyklotrasu navštívilo takmer 24.000 ľudí.
„Na Slovensku v súčasnosti prebieha boom budovania cyklistických chodníkov, pritom často absentujú dáta o ich využívaní. Samosprávy môžu využiť získané údaje a vyhodnotiť trendy v návštevnosti, ekonomické prínosy a efektívnosť investícií do chodníkov, dopady publicity, ale aj zvážiť potreby zlepšovania infraštruktúry a iných opatrení,“ zdôvodnil projekt Juraj Švajda z Fakulty prírodných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, ktorá ho organizačne zabezpečovala. Po stretnutí s predstaviteľmi samosprávy organizátori projektu rozhodli o výbere monitorovanej časti úseku cyklistického chodníka Svit – Poprad a o použití dvoch metód monitoringu.
Na kvantitatívny monitoring sa použila technológia francúzskej firmy Ecocounter. Pyro Box Compact využíva smerový infračervený senzor a spočítava všetkých užívateľov, teda cyklistov, korčuliarov i peších. „Počas 12 dní systém zaregistroval takmer 24.000 prechodov návštevníkov v oboch smeroch. Najviac ľudí v sledovanom období cyklistický chodník navštívilo v sobotu 7. júla, keď systém zaregistroval 2758 prechodov. Hodinový priemer za celé 12-dňové obdobie bol 82 ľudí, denný priemer takmer 2000 ľudí,“ konkretizoval výsledky Švajda. Z hľadiska zloženia užívateľov viac ako tri štvrtiny tvorili cyklisti, 22 percent korčuliari, zvyšok peší a ostatní užívatelia.
Kvalitatívny prieskum sa realizoval dotazníkovou metódou na vzorke 111 respondentov, z toho bolo 60 mužov a 51 žien v rôznom veku. Väčšina z nich pochádzala z Popradu. Dotazník obsahoval 17 otázok s cieľom získať názor aktívnych užívateľov na stav a využívanie chodníka. Ako hlavný dôvod návštevy prevažná časť uvádzala motív rekreácie a športu. Užívatelia vychádzali najmä z Popradu a tou istou cestou sa aj vracali späť. Najčastejšie využívali na pohyb po cyklistickom chodníku bicykel a korčule. Prevažná časť aktívne využíva cyklistický chodník počas sezóny, teda v mesiacoch apríl až september. Ako prevládajúce dôvody výberu trasy uvádzali najmä kvalitu, bezpečnosť, nízku náročnosť a dostupnosť.