Bratislava 25. februára 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Miroslava Mlynárová)
Zmluva na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou bola dnes podpísaná. Takmer päť kilometrov dlhý obchvat Tvrdošína, ktorý bude dokončený v roku 2023, bude mať stavebne pod palcom konzorcium spoločností Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín
Zmluvná cena za výstavbu úseku je viac ako 62 miliónov eur. Ako informovala Eva Žgravčáková, vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. Zmluvná lehota výstavby je 822 dní. Zhotoviteľ už v najbližších dňoch začne s prípravnými prácami na zariadení staveniska, realizácii zemných prác, preložkách inžinierskych sietí. Nasledovať budú práce na zakladaní spodných stavieb cestného telesa, múrov a mostov.
Obchvat Tvrdošína odľahčí mesto od tranzitnej dopravy, zvýši bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ako NDS dodáva, vodičom skráti čas jazdy a prinesie úsporu pohonných hmôt. Obyvateľom mesta prispeje k zlepšeniu životných podmienok predovšetkým znížením hluku, prašnosti a vibrácií. Novým úsekom R3 by malo po jeho uvedení do prevádzky prechádzať 6 500 vozidiel denne. Výhľadovo sa očakáva zvýšenie dopravnej intenzity na takmer 9,5 tisíc vozidiel denne.
Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a je vedená zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku R3 vedie po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej nad Oravou. Úsek bude postavený v polovičnom profile s úpravou šírkových pomerov na začiatku a konci úseku. V kilometroch 3,9 až 4,160 povedie v plnom profile. Za mostom v kilometri 4,160 bude vybudovaná len pravá strana rýchlostnej cesty, ukončená v kilometri 4,4 mimoúrovňovou križovatkou s privádzačom.
Po ukončení súťaže na dostavbu kľúčového úseku Višňové – Dubná skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, ide o ďalšiu dobrú a mimoriadne dôležitú správu pre Slovensko, a najmä Žilinský kraj.
Celá Orava netrpezlivo čaká na spustenie výstavby úseku R3 Tvrdošín – Nižná, ktorý bol dlho pripravovaný a dlho súťažený. Nakoľko tento úsek vedie paralelne s D3, nemohol byť financovaný z nenávratných finančných zdrojov, a teda jeho výstavba bola otázna. „Preto sme vďační, že vláda Igora Matoviča sa rozhodla zafinancovať výstavbu pripraveného a vysúťaženého úseku R3“, povedala županka Erika Jurinová.
Ako povedal minister financií a podpredseda vlády SR Eduard Heger, „táto dlho vytúžená cesta prinesie nielen viac bezpečnosti, ale aj viac pokoja do obydlia ľudí, ktorí dnes trpia preťaženou dopravou, a s tým spojenými kolónami, otrasmi a hlukom. Preto sme sa tu stretli, aby sme tomuto projektu dali zelenú“, dodal.
Heger ďalej poukázal na potrebu verejných investícií do rozvoja infraštruktúry.
„Najmä v čase, keď súkromný sektor utlmil investície, musí prísť vláda so silnými ekonomickými stimulmi, ktoré podporia zamestnanosť a výrobu. Dnes opäť ukazujeme, že vláda Igora Matoviča to s rozvojom Slovenska myslí vážne a na rozdiel od minulých garnitúr podporujeme kvalitne pripravené projekty”, zdôraznil minister financií.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal sa ministrovi Hegerovi poďakoval za uvoľnenie finančných prostriedkov pre zhotovenie tohto úseku. Ďalej informoval, že týmto úsekom sa investície do rozvoja cestnej infraštruktúry na Orave nekončia. Medzi ďalšími prioritami sa nachádzajú úseky Nižná – Dlhá nad Oravou, resp. Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová.
„Tieto úseky majú platné územné rozhodnutie a určite budeme pokračovať v príprave ďalších úsekov, ale s rešpektovaním harmonogramu a zoznamu priorít“, dodal minister Doležal.
Nový viac ako štvorkilometrový úsek rýchlostnej cesty by mal vodičom začať slúžiť v roku 2023, pričom s prípravnými prácami sa začne v najbližších dňoch.
Pozrite si krátke video.
Peter Dojčan