Bratislava 10. februára (TASR/HSP/Foto:TASR)
V sedemstranovom dokumente učitelia navrhujú niekoľko systémových zmien
Slovenská komora učiteľov (SKU) zaslala ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi (Smer-SD) podnety a návrhy na systémové zmeny v školstve. Okrem iného žiada každoročné zvyšovanie platov učiteľov o 10 percent do taríf. “Pokým sa nedosiahne stav, ktorý by úplne zodpovedal dosiahnutému stupňu vzdelania učiteľov, náročnosti a osobitosti ich povolania, ako i celospoločenskému významu ich práce,” uvádzajú učitelia v materiáli, ktorý adresujú aj Rade pre systémové zmeny v školstve.
Učitelia upozorňujú napríklad aj na úskalia pri racionalizácii školskej siete. “Nastupujú populačne silnejšie ročníky, pre ktoré by nemuselo byť dostatok miest v prípade nepremyslenej racionalizácie školskej siete. Stalo sa tak v nedávnej minulosti, kedy sa zrušilo mnoho materských a základných škôl a teraz je problém s umiestnením detí,” uvádza SKU. Pedagógovia taktiež odmietajú dodatočné navyšovanie počtu žiakov v triedach z dôvodu nedostatku miesta, hromadné rušenie gymnázií a výlučnú preferenciu stredných odborných škôl, čím by sa podľa nich mohlo priamo či nepriamo obmedzovať právo na slobodný výber školy.
SKU navrhuje taktiež zlúčenie Štátneho pedagogického ústavu, Štátneho inštitútu odborného vzdelávania a Metodicko-pedagogického centra. “Domnievame sa, že činnosť týchto inštitúcií je podobná, v súčasnom stave duplicitná a ich zlúčením by došlo k efektívnemu fungovaniu úradu na jednom mieste vo vzájomnej koordinácii. K podobným zlučovaniam dochádza aj v rámci reformy ESO. Privítali by sme konečne podobnú racionalizáciu aj v prípade školských inštitúcií (nielen škôl),” uvádza sa v materiáli. Ako dodávajú učitelia, v opačnom prípade bude pretrvávať dojem, že tu fungujú “inštitúcie pre inštitúcie”.
Ďalej by pedagógovia od ministerstva chceli, aby sa štátnym školám umožnilo vyberať administratívne poplatky. “Navrhujeme, aby napríklad komisionálne (opravné) skúšky, výpisy z vysvedčení, z katalógov, vypracovanie posudkov na žiaka boli spoplatnené, keďže sú to úkony nad rámec výchovno-vzdelávacieho procesu,” vysvetľujú učitelia.
Tí sa v sedemstranovom dokumente okrem týchto tém venujú aj problémom vo výchovno-vzdelávacom procese či v testovaní žiakov. “Naším cieľom je prezentovať názory učiteľov regionálneho školstva, ktoré neraz zostávajú nevypočuté, keďže nie sme prizývaní k radám a zoskupeniam, ktoré pripravujú rôzne zmeny v školstve. Ich realizácia potom neraz vyvoláva odpor učiteľov, najdôležitejších realizátorov reforiem,” dodávajú učitelia.
mž