Bratislava 8. novembra 2018 (HSP/Foto:TASR-Štefan Puškáš)
Minister dopravy Árpád Érsek a vláda, ktorej je členom, nie sú schopní odstrániť príčiny problémov, ktoré sami spôsobili. Dôkazom toho je novela zákona o dráhach, ktorá prešla vládou v utorok. Tvrdí to strana Sloboda a Solidarita
„Nedostatok rušňovodičov sa vláda rozhodla riešiť znížením kvalifikačných nárokov potrebných na výkon tohto povolania. Premiér a jeho ministri žijú v naivnej predstave, že ak sa bude môcť o miesto rušňovodiča uchádzať trebárs kuchár alebo kaderníčka s maturitou, zvýši sa záujem o toto povolanie. Lenže skutočným problémom je nezodpovedajúci plat s ohľadom na náročnosť tohto povolania a podmienky na pracovnom trhu, ktorý je vďaka celosvetovej konjunktúre naplnený výhodnejšími pracovnými ponukami,“ uviedol poslanec NR SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.
V ponuke práce na stránkach ZSSK je nástupný plat rušňovodiča bez praxe 734 eur. SaS sa pýta, kto sa bude chcieť stať za takúto mzdu rušňovodičom, keď napríklad České dráhy ponúkajú na tú istú pozíciu 1300 až 1700 eur?
„Na tejto výraznej mzdovej podvýžive zo strany ZSSK sa veľkou mierou podieľajú vlaky zadarmo, čo je z ekonomického hľadiska tejto firmy nezmyselné rozhodnutie vlády. Nie je totiž možné mať aj vlaky zadarmo aj dobre ohodnotiť svojich zamestnancov,“ povedal predseda SaS Richard Sulík.
Kým si minister neuvedomí, v čom skutočne tkvie problém, nie je ho podľa SaS schopný vyriešiť. „A ten problém je v tom, že železničná doprava na Slovensku je hračkou v rukách populistov ako Robert Fico,“ tvrdí predseda SaS.
„Pokiaľ minister Érsek nevypudí zo železníc populizmus, pokiaľ nepochopí, že úlohou štátu nie je udržovať a riadiť monopol v osobnej vlakovej doprave, ale postarať sa o kvalitnú železničnú infraštruktúru, po ktorej budú jazdiť súkromní dopravcovia, železnica na Slovensku nedokáže konkurovať cestnej doprave a bude len upadať,“ poznamenal poslanec Ivan a pokračoval: „Uvoľnením liniek pre súkromných dopravcov všade, kde o to majú záujem, by sa dosiahlo zlepšenie služieb, zníženie dotácií a aj zlepšenie platových podmienok personálu. Minulosť, kedy premával súkromný dopravca na linke Bratislava – Košice, je toho dôkazom.“
S týmto zámerom strana SaS na najbližšiu schôdzu parlamentu predkladá zmenu zákona o doprave na dráhach. „Chceme, aby si samosprávne kraje mohli objednávať regionálnu železničnú dopravu i v prípade, že linka presahuje hranice ich kraja. Štátu tak zostanú na starosti len rýchliky. Očakávame, že minister dopravy Érsék tento výrazný liberalizačný cieľ podporí,“ dodal Miroslav Ivan.