Bratislava 26. marca 2021 AKTUALIZOVANÉ (SITA/TASR/HSP/Foto:TASR-Henrich Mišovič, Pixabay)
Prácu učiteľov na Slovensku je potrebné nevyhnutne spopularizovať. Portál Profesia.sk to uviedol v tlačovej správe, ktorú zaslala jeho PR manažérka Nikola Richterová. Podľa informácií portálu Edujobs.sk na Slovensku každoročne rastie počet pracovných ponúk pre pedagogických zamestnancov, počet reakcií na ne je však veľmi nízky
V roku 2020 sa napríklad o miesto učiteľa na 1. stupni základných škôl (ZŠ) uchádzali štyria kandidáti, na ponuku učiteľa 2. stupňa ZŠ si zaslalo životopis v priemere päť uchádzačov.
O jednu ponuku na učiteľa strednej školy reagovalo v priemere osem kandidátov. O nepedagogické pozície v oblasti školstva je pritom záujem oveľa vyšší. Na pozíciu sekretára alebo sekretárky riaditeľa ZŠ sa v priemere hlásilo 162 uchádzačov, na pozíciu informátora 94 uchádzačov a o post recepčného alebo recepčnej prejavilo v priemere na jednu pracovnú ponuku záujem 83 kandidátov.
Priemerný počet reakcií na nepedagogické a pedagogické pozície bol napríklad v roku 2018 vyrovnaný. Na prvý druh reagovalo v priemere osem, na druhý v priemere sedem kandidátov na ponuku. Trend však ukazuje, že záujem o tieto dva druhy ponúk sa začína dostávať do značného nepomeru. Kým priemerný počet reakcií na pedagogické pozície ostáva prakticky nezmenený, záujem o nepedagogické pozície rastie. V roku 2020 reagovalo na jednu ponuku v priemere 19 kandidátov.
Počet pracovných príležitostí pre učiteľov pritom neustále rastie. Kým v roku 2018 bolo k dispozícii 3 453 ponúk, v roku 2019 ich bolo 3 706 a minulý rok 4 325. Počet ponúk v jednotlivých krajoch sa pohybuje v priemere okolo 300 ponúk ročne. Výnimkou je Bratislavský kraj, ktorého sa týkalo v roku 2020 takmer dvetisíc ponúk učiteľských miest.
Prieskum: Profesiu učiteľov si váži viac než pred pandémiou 62 percent ľudí
Pandémia umocňuje dôležitosť profesie učiteľov. Z prieskumu vyplýva, že pedagógov si váži viac než pred pandémiou 62 percent opýtaných ľudí. TASR o tom informovala Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank, ktorá prieskum zrealizovala.
Dostať vzdelávací systém do normálnych koľají je nevyhnutné. Ľudia vidia východisko v očkovaní. Návrat detí do škôl považuje dokonca za jednu z hlavných výhod vakcinácie viac Slovákov (85 percent) než je tých, čo zdôrazňujú potrebu zlepšenia svojej finančnej situácie (67 percent). Jej zhoršenie pritom pociťuje každý druhý človek.
Aktuálny spôsob výučby má vplyv na objem získaných informácií a zručností, ale aj na psychiku detí, ich režim dňa či socializáciu. Tisícky žiakov zároveň nemajú technické zabezpečenie potrebné na dištančnú formu vzdelávania.
“Práve v tejto dobe si veľmi vážime snahu mnohých učiteľov, pretože hľadajú cesty, ako aj napriek zatvoreným školám učiť svojich žiakov kvalitne. Poskytujú im podporu a adekvátne nástroje výučby a hodnotenia aj v online prostredí, prípadne v malých skupinkách či v exteriéri, kde je riziko nákazy menšie. Učitelia sa vo svojom voľnom čase aj vzdelávajú, delia sa o svoje skúsenosti a navzájom sa inšpirujú,” uviedla Zuzana Labašová z Komenského inštitútu.
Návrat detí do škôl patrí hneď po potrebe opätovnej socializácie medzi hlavné motivátory ochoty dať sa zaočkovať. Spolu s naštartovaním ekonomiky uzatvára trojicu oblastí, ktoré aktuálne považujú ľudia za najnevyhnutnejšie.
“Tí, ktorí pociťujú potrebu opätovného prezenčného vzdelávania sa pritom prikláňajú k očkovaniu priemerne o desať percent viac než zvyšná populácia,” uzatvorila Valko Gáliková.
Online prieskum Postoj Slovákov voči očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 vypracovala agentúra 2muse na vzorke 1010 respondentov v období od 5. do 11. februára.
Jazykové školy potvrdili, že záujem o výučbu cudzích jazykov je stabilizovaný
Viaceré jazykové školy potvrdili, že záujem o vyučovanie cudzích jazykov je v týchto mesiacoch stabilizovaný. Avšak pred rokom na začiatku pandémie to tak nebolo, keďže dopyt zo strany záujemcov o výučbu cudzích jazykov poklesol. Mnohé jazykové školy si to vysvetľujú najmä prechodom do online priestoru, čo nie každému vyhovuje či ekonomickými obavami ľudí.
“Začiatok pandémie pripadol približne na začiatok nášho jarného trimestra, keď sme zaznamenali prepad asi o tretinu. Odvtedy sa situácia stabilizovala,” uviedla pre TASR Linda Fintorová z Goetheho inštitútu, ktorý sa špecializuje na vyučovanie nemeckého jazyka.
Hlavná metodička jazykovej agentúry Skřivánek Marie Jelínek poznamenala, že záujem o jazykové kurzy je relatívne stabilný aj napriek pandémii, keďže sa špecializujú najmä na kurzy vo firmách.
“Firmy si uvedomujú, že stále sú potrební zamestnanci, ktorí ovládajú cudzí jazyk a budú schopní i v dobe pandémie a home office vedieť komunikovať na profesionálnej úrovni,” povedala pre TASR.
Riaditeľ Volis Academy Pavel Ondovčák uviedol, že pred rokom, keď sa začala na Slovensku pandémia nového koronavírusu, bol pokles v záujme študentov pomerne nepriaznivý.
“Postupne si však študenti uvedomili, že online výučbe sa nevyhnú a pomaly sme sa vracali k počtu študentov, ktorí sme mali pred pandémiou. Dnes je záujem o výučbu porovnateľný s minulými rokmi, obzvlášť vzrástol záujem o vyučovanie pre deti a mládež,” poznamenal pre TASR Ondovčák.
Záujem o učenie sa cudzieho jazyka je približne rovnaký ako po minulé roky, tvrdí to pre TASR konateľka jazykovej školy Easy School z Banskej Bystrice Martina Peťková.
“Na začiatku pandémie sa však stalo, že jedna študentka odmietla online výučbu, pretože býva v lokalite, kde nie je dobrý prístup na internet a ako sama povedala, uprednostnila by radšej osobnú výučbu,” uviedla Peťková.
Podľa nej sa najťažšie učia deti, pretože je niekedy problematické ich upútať a udržať ich pozornosť. Tvrdí, že v kurzoch pribudli okrem detí i dospelí ľudia.
Obdobie pandémie vníma riaditeľka jazykovej školy VISTA Branislava Očvárová ako “malú revolúciu” v učení sa cudzím jazykom.
“Aj tí z nás, ktorí v minulosti vylučovali online spôsob výučby sú dnes pripojení a skutočne sa opäť s ľahkosťou učia a naopak, chvália si zníženie nákladov – na čas, cestu, súvisiacu organizáciu a podobne,” vysvetlila pre TASR Očvárová. Ako ďalej poznamenala, záujem na začiatku pandémie prudko klesol.
Reklama“No po pár mesiacoch sa trend zmenil a naopak, vnímame nárast a nový trend. Vďaka online výučbe vieme učiť aj ľudí z periférií, ľudí s hendikepom, či pracovne najvyťaženejších. Zastihneme klienta, kde si praje. Podobne sa rozšírili aj možnosti výberu lektorov a nie sme odkázaní len na lokálnu ponuku,” uzavrela.