Bratislava 23. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:Screenshot)
Takmer 40 percent respondentov si myslí, že školstvo na Slovensku sa vyvíja zlým smerom a 42 percent tvrdí, že stagnuje. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý vypracovala pre koalíciu Progresívne Slovensko (PS)/Spolu v decembri 2019 prostredníctvom osobného dopytovania na reprezentatívnej vzorke dospelej populácie 1 008 respondentov
Jeho výsledky prezentovali na dnešnej tlačovej konferencii sociologička Oľga Gyárfášová, Juraj Hipš (Spolu) a učiteľka zo Školy umeleckého priemyslu v Košiciach a kandidátka koalície PS/Spolu Noémi Ráczová. V prieskume sa pýtali na niektoré otázky ako počas realizácie reprezentatívneho výskumu v roku 1997. To umožnilo pozorovať dlhodobý trend vnímania stavu školstva verejnosťou a porovnať výsledky za obdobie 22 rokov.
„Kým v roku 1997 slovenské školstvo zápasilo s materiálnou a technickou podvybavenosťou, dnes čelí oveľa vážnejšiemu problému – absencii premyslených koncepčných reforiem, ktoré by ho posunuli na úroveň vzdelávania hodnú 21. storočia,“ uviedla Gyárfášová, ktorá bola v roku 1997 garantkou výskumu o školstve. Dodala, že školstvo by nemalo byť zanedbávaným rezortom, ale politickou prioritou.
Respondenti si mohli vybrať zo 16 problémov, ktoré trápia slovenské školstvo. Za najväčší problém označili nedostatočne premyslené zmeny v systéme školstva (43 percent). Pre porovnanie, pred 22 rokmi bola na vrchole priečky problémov nedostatočná technická vybavenosť (45 percent). Tá je v aktuálnom prieskume na treťom mieste (necelých 30 percent). Na druhom mieste je problém s nevhodnými učebnicami (30 percent).
Respondenti hodnotili aj dôležitosť a napĺňanie rôznych zručností, ktoré škola u žiakov rozvíja. Za najdôležitejšie verejnosť považuje schopnosť orientovať sa v každodennom živote (70 percent). Rozvíjaniu tejto schopnosti sa na základných a stredných školách dostatočne venujú podľa 11 percent opýtaných. Aj v ostatných meraných schopnostiach hodnotenie reality výrazne zaostáva za očakávaniami. Napríklad aktívne ovládanie cudzích jazykov očakáva 70 percent respondentov, pričom 30 percent si myslí, že to škola ponúka.