Pri chceck-ine zamestnanci spoločnosti Finnair požiadali cestujúcich, aby sa na krátku chvíľu postavili na váhu. Avšak nejde o novú stratégiu “zoštíhľovania”, ktorá by znížila náklad. Letecká spoločnosť zisťuje, či odhady, ktoré používa na výpočet celkovej hmotnosti paliva a bezpečnosti, sú presné.
“Letecké spoločnosti vedia, koľko váži lietadlo, koľko váži batožina, ale nevedia, koľko vážia cestujúci,” povedala Päivyt Tallqvistová, riaditeľka pre komunikáciu vo firme Finnair. Doteraz našli 180 dobrovoľníkov, ktorí boli ochotní zvážiť sa spolu s príručnou batožinou. Potrebujú celkovo 2 000 ľudí, aby presne pochopili svoje pravidelné užitočné zaťaženie, povedala Tallqvistová.
Doteraz spoločnosť Finnair používala, podobne ako väčšina leteckých spoločností, údaje Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA), ktorá stanovila hmotnosť mužov na 84,6 kg, žien 66,5 kg a priemer detí mladších ako 12 rokov na 30,7 kg.
EASA však zistila, že tieto priemery skrývajú celý rad premenných: muži cestujúci v prvej triede majú tendenciu vážiť viac ako v ekonomickej triede, zatiaľ čo u žien je to naopak. Priemerná príručná batožina je 6,1 kg, ale tento priemer výrazne klesá v lete, okrem toho majú muži ťažšie veci ako ženy.
To znamená, že Finnair má záujem o prieskum kombinácie cestujúcich špecifických pre svoju leteckú spoločnosť. Letecká spoločnosť ponúka lety medzi ázijskými a európskymi destináciami a domnieva sa, že medzi premenné treba zarátať aj zloženie cestujúcich: predpokladá váhový rozdiel medzi kombináciou vysokých Fínov v zimných kabátoch, cestujúcich na dlhú trasu z východnej Ázie a každodenných cestujúcich na krátkodobé trasy po Fínsku.
Finnair hľadá viac dobrovoľníkov, ktorí sa majú vážiť v zimných mesiacoch. Potom sa znova začne váženie na jar. Otázkou je, či je možné brať do úvahy údaje na základe tých cestujúcich, ktorí sú ochotní sa odvážiť. “To je otázka, ktorú sa pýtalo mnoho ľudí,” povedala Tallqvistová. Nemyslí si však, že to bude problém. “Zistili sme, že vážiť sa sú ochotní ľudí všetkých tvarov a hmotností, mali sme fínskych a ázijských zákazníkov, mali sme rad mužov a žien.”
V posledných rokoch sa ostatné letecké spoločnosti začali zaoberať hmotnosťou cestujúcich. V roku 2013 sa Samoa Air kontroverzne stala prvou leteckou spoločnosťou, ktorá účtovala cestujúcich za kilogram, a nie za osobu.
Zákazníci sa obývajú, že fínska letecká spoločnosť chystá zmenu cien leteniek po vzore Samoa Air. Finnair ale tvrdí, že to určite nie je dôvod váženia cestujúcich. “Váženie vyvolalo obavy u niektorých ľudí,” hovorí Tallqvistová. “Pre nás to nemá nič spoločné s cenami vstupeniek alebo niečím takým.”