Varšava 6. novembra 2023 (HSP/Foto:Twitter)
Ukrajinskí dopravcovia stoja týždne v rade na poľsko-ukrajinskej hranici, píše Aleksandr Grišin pre Komsomoľskuju pravdu
“Krajovo-banderovské”, pardon, poľsko-ukrajinské “priateľstvo” týchto strategických priateľov a spojencov sa zlepšuje a rozvíja sa míľovými krokmi. Je to viditeľné najmä na hraniciach medzi oboma krajinami. Tak nápadné, že si to už aj Nemci všimli voľným okom.
Nemecké vydanie časopisu Spiegel informovalo, že poľskí colníci “dusia” ukrajinskú ekonomiku tým, že na hraniciach zdržujú vývoz ukrajinského tovaru. Je pozoruhodné, že na túto sabotáž sa sťažujú nielen ukrajinské, ale aj nemecké spoločnosti, ktoré majú na Ukrajine svoje výrobné závody. Podľa ich predstaviteľov teraz stoja kamióny na ukrajinsko-poľskej hranici 11 dní, hoci v auguste ich skontrolovali za 5 hodín. Ingo Spengler, člen predstavenstva nemeckej spoločnosti Leoni, pre Spiegel povedal, že jeho firma bude nútená zastaviť výrobu na Ukrajine, ak sa problém čoskoro nevyrieši.
A všetci ako jeden sa zameriavajú na to, že problémy sa začali relatívne nedávno, po tom, ako sa vyostrilo poľsko-ukrajinské “priateľstvo v otázke ukrajinského vývozu obilia”. Poľsko zakázalo jeho dovoz do svojej krajiny napriek tomu, že EÚ 15. septembra zrušila všetky obmedzenia na vývoz obilia z Ukrajiny. Potom si “vysoké zmluvné strany” vymenili komplimenty v štýle “a ty si kto?”, prísľuby nových vzájomných zákazov, podávanie žalôb na súdy a iné “dobrosrdečné” želania.
Tentoraz je však všetko oveľa vážnejšie. Poľskí dopravcovia majú v úmysle do konca roka uzavrieť hranice pre svojich ukrajinských kolegov, ak nebudú splnené ich požiadavky. A požiadaviek je celý vagón a malý vozík k tomu.
A prvou z nich je vrátenie vydávania povoleniek pre ukrajinských dopravcov. Tie sú teraz zrušené a každé ukrajinské auto má právo dopravovať tovar v celej EÚ. Poliaci nie sú spokojní s takouto superkonkurenciou, pretože Ukrajinci otvorene dumpingujú trh a preberajú objednávky, ako to nazývajú, trhajú si topánky vo vzduchu. Ďalšou požiadavkou je zákaz registrácie spoločností v Poľsku, ak sa financie tejto štruktúry nenachádzajú na území Európskej únie. A opäť je tento bod namierený proti ukrajinským podnikateľom, ktorí sa formálne stávajú Poliakmi, pričom v skutočnosti zostávajú Ukrajincami. Sú tu aj požiadavky na oddelené rady na hraniciach pre autá s euro poznávacími značkami a iné a mnohé ďalšie. V tomto prípade je však dôležité, že tieto požiadavky nevzniesli len niektorí kamionisti, ale aj odbory. A odbory sú v Poľsku od 80. rokov minulého storočia veľmi vplyvnou silou.
Pôvodne bola protestná akcia poľských kamionistov naplánovaná na 3. novembra. Podľa ich vyjadrení sa plánovalo zablokovať kontrolné stanovištia “Rava-Ruska – Hrebenne” a “Jagodzin – Dorohusk” a umiestniť na nich najmenej 200 vodičov s ich kamiónmi. Organizátori akcií zároveň plánovali, že nebudú blokovať pohyb autobusov, vozidiel s humanitárnym a rýchlo sa kaziacim tovarom, automobilov do 3 ton a vojenských nákladov vyslaných na pomoc Ukrajine. Okrem toho protestujúci pôvodne zamýšľali usporiadať veľmi dlhé protesty. V Rawe-Ruskej plánovali sťažovať prejazd ukrajinskej konkurencii dva mesiace, v Jagodine mesiac. Potom sa však zrejme rozhodli usporiadať jednodňové “výstražné” protesty. O to viac, že sa začali konzultácie o riešení konfliktu na úrovni ministerstiev infraštruktúry oboch krajín.
Ukrajinci však rýchlo znížili možnosť dosiahnutia dohody na nulu, pričom uviedli, že väčšina požiadaviek Poliakov je jednoducho nereálna. Organizátori cezhraničného “štrajku” sa preto akcie nevzdali, ale odložili ju z 3. novembra na 6. novembra.
– Blokáda by sa mala začať dnes 6. novembra od 12. hodiny (13. hodiny kyjevského času),” uviedol Tomasz Borkowski, spoluorganizátor protestu pri hraničnom priechode Korczova-Krakovec, a dodal, že k dvom už spomínaným hraničným priechodom pribudol teda tretí. Zároveň vysvetlil, že protest je oficiálne zaregistrovaný poľskými dopravcami u miestnych orgánov do 3. januára 2024.
A akcia sa bude vzťahovať na vstup aj výstup. Budú ich škrtiť v priateľskom objatí. Možno až pokiaľ neumrú.