Bratislava 13. septembra (TASR-OTS,HSP/Foto:TASR)
Jahnátek: HYZA nie je zdrojom salmonely v kuracej fašírky
Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR vyjadruje znepokojenie nad informáciami v tlači týkajúcimi sa zodpovednosti obchodu za zdroj salmonely v hlbokozmrazenej kuracej zmesi fašírka, vyrobenej a distribuovanej do obchodnej siete spoločnosťou Hyza, a. s. Ako v tlači informoval dňa 11.9.2012 zástupca spoločnosti Hyza, a.s., pán Šranko, “Hyza nie je zdrojom salmonely vo výrobku hlbokozmrazenej kuracej zmesi fašírka…”, a toto vyhlásenie poskytol bezprostredne po návšteve ministra Jahnátka v spoločnosti Hyza v Topoľčanoch.
Rovnako aj riaditeľka regionálnej štátnej veterinárnej a potravinovej správy pani Snopeková uviedla, že kontrola vylúčila nález salmonely v spoločnosti Hyza s tým, že vo výrobnom a skladovacom procese boli dodržané bezpečnostné a zdravotné postupy. Výrobok bol však vyrobený pred dvomi mesiacmi a žiadna správa neuvádza, či kontrola zisťovala, z akého kuracieho mäsa a za akých podmienok bola táto fašírková zmes pred dvomi mesiacmi vyrobená.
Kritizovali sme poľské mäso, zrazu máme problém so slovenským
Ide opäť o účelové zahmlievanie zodpovednosti výrobcu (v tomto prípade slovenského!!), znevažovanie obchodu a vyvolávanie nedôvery spotrebiteľov voči domácemu obchodu.
Za čo je a za čo nie je zodpovedný obchod? Obchod nemá možnosť kontrolovať bezpečnosť a zdravotnú nezávadnosť potravín, balených vo výrobe a dodávaných v spotrebiteľských obaloch do siete maloobchodu. Ani doteraz platné zákony, týkajúce sa regulácie obchodných vzťahov, ktorými sú potraviny a ani súčasný návrh zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorými sú potraviny z dielne MPRV SR a ktorý je v súčasnosti v legislatívnom procese, neumožňuje zástupcom obchodných reťazcov vykonávať kontroly vo výrobnom procese dodávateľov.
Obchod teda nemá možnosť nijakým spôsobom overovať si bezpečnostné a zdravotné postupy vo výrobe a ani kvalitatívne a bezpečnostné parametre spotrebiteľsky balených výrobkov. Aj obchod vo vzťahu k dodávateľovi, rovnako ako spotrebiteľ vo vzťahu k obchodu, nakupuje výrobky a ponúka ich vo svojej sieti v presvedčení, že ide o výrobky bezpečné, kvalitné a zdravotne nezávadné.
Obviňovať obchod za nedostatky a nekvalitu, spôsobenú výrobcom spotrebiteľsky balených potravinárskych výrobkov, považuje ZOCR SR za zavádzajúce a nekorektné.
Čerstvé potraviny kupujeme prevažne domácej výroby
Približne polovicu tovarov, ktoré bežne nakupujú slovenskí a českí spotrebitelia, tvoria čerstvé potraviny. Obsah nákupných košíkov Čechov a Slovákov je však podľa prieskumnej spoločnosti Gfk odlišný. “Rozdiel je hlavne pri pečive a chlebe a hlavne mliečnych výrobkoch, ktoré majú väčší podiel práve na Slovensku,” povedal na dnešnej tlačovej konferencii šéf spotrebiteľského panelu Gfk pre SR a ČR Ladislav Csengeri.
V kategórii čerstvých výrobkov tak majú najväčšie zastúpenie práve mliečne výrobky. Pri slovenských nákupoch tvoria viac ako tretinu čerstvých potravín. V Českej republike sú obľúbené o niečo menej. K vyhľadávaným čerstvým tovarom patrí podľa Gfk aj mäso a mäsové výrobky. Najčastejšie kupovanými výrobkami sú v tomto prípade najmä nárezy, salámy a klobásy. “Najpreferovanejšie mäso Čechov a Slovákov je bravčové mäso,” skonštatoval Csengeri. Naopak, najzriedkavejšie sa v oboch krajinách nakupuje hovädzie mäso.