Svet 25. mája 2017 (HSP/sputnik/Foto:Wikimedia)
Nemecký experimentálny “Bezchvostý” Horten Ho IX mohol “zvrátiť priebeh druhej svetovej vojny” a zabezpečiť pre Luftwaffe presvedčivú prevahu vo vzduchu, domnieva sa komentátor časopisu National Interest Sebastien Roblin.
Americká korporácia Northrop Grumman nedávno informovala o projekte nového “neviditeľného” bombardéra B-21. Stroj bude vyrobený podľa schémy “lietajúce krídlo”. Ale prvé reaktívne lietadlo podobného typu bolo vynájdené bratmi Hortenovými slúžiacimi v nacistickom Nemecku. Získalo, aj keď nie celkom zaslúžene, titul “neviditeľnej stíhačky Hitlera”, pripomína autor.
Práce na Ho IX sa začali po tom, čo reichminister letectva Hermann Göring vyhlásil, že Luftwaffe potrebuje lietadlo, schopné dosiahnuť rýchlosť 1000 km/h pri bombovom zaťažení 1000 kg a dolete minimálne 1000 km. Bratia Hortenoví, ktorí dlho experimentovali s bezchvostými klzáky, predložili odbornej komisii na posúdenie projekt “lietajúceho krídla”, ktorý bol čoskoro schválený.
Originálne aerodynamické schémy znižujúce odpor vzduchu umožnili úsporne využívať pohonné látky a používať najnovšie reaktívne motory, uvádza sa v článku.
Čoskoro dostala spoločnosť Gotha objednávku na výrobu 40 lietadiel. Prvé skúšky sériových exemplárov sa konali vo februári 1945, ale už v apríli spojenecké vojská vošli do mesta Friedrichroda, kde sa nachádzala výrobná linka Ho IX. Jednotlivé exempláre experimentálneho stroja boli konfiškované americkými vojskami.
Roblin píše, že povesti o malej nápadnosti lietadla sú značne prehnané. “Ale schéma ” lietajúce krídlo “sama o sebe zmenšovala efektívnu plochu odrazu, čo je charakteristické pre” neviditeľné “lietadlá”, uznáva. Avšak náskok pred protivníkom v prípade Ho IX bolo dosiahnutý nie vďaka “stealth efektu”, ale vďaka vysokej rýchlosti letu. “Doba odhalenie lietadla nie je príliš dôležitá, ak môže predbehnúť každého, kto ho chce zadržať”, domnieva sa novinár.
“Na oblohe druhej svetovej vojny sa Ho IX mohol stať skutočne hrozným strojom. Ale ku koncu vojny mal ešte ďaleko do sériovej výroby “, uzatvára komentátor.