Londýn 26. novembra 2022 (HSP/Foto:Facebook/Sadiq Khan)
„Ochromujúci“ poplatok sa má vzťahovať na celý Londýn, napriek tomu, že 80 % respondentov bolo proti tomuto kroku vo verejnej konzultácii, informuje REMIX News
Motoristi cestujúci v rámci Veľkého Londýna budú musieť zaplatiť denný poplatok vo výške takmer 15 eur.
Nízkoemisná zóna v centre Londýna, v rámci ktorej sa motoristom účtuje poplatok 12,50 GBP (14,56 EUR) za deň za jazdu najviac znečisťujúcimi vozidlami, sa rozšíri na celý Londýn, oznámil v piatok ľavicový starosta mesta Sadiq Khan.
Od 29. augusta budúceho roka sa zóna s veľmi nízkymi emisiami (ULEZ), ktorá v súčasnosti pokrýva centrum Londýna, rozšíri na hranice Veľkého Londýna, čo zvýši náklady státisícov dochádzajúcich a obyvateľov, ktorí jazdia na vozidlách nespĺňajúcich predpisy.
Khan označil rozhodnutie o rozšírení zóny za „jedno z najťažších rozhodnutí“, ktoré ako starosta prijal, ale tvrdí, že vďaka tomuto kroku bude mať z čistejšieho ovzdušia prospech ďalších 5 miliónov ľudí.
„Zóna ULEZ bola doteraz transformačná a znížila úroveň škodlivého znečistenia v centre Londýna takmer o polovicu,“ povedal Khan.
„Stále je však príliš veľa toxického znečistenia ovzdušia, ktoré trvalo poškodzuje zdravie mladých Londýnčanov a každoročne vedie k tisícom predčasných úmrtí, pričom najviac úmrtí je vo vonkajších londýnskych štvrtiach,“ dodal.
Predĺženie platnosti bolo schválené napriek obrovskému odporu Londýnčanov. BBC informovala, že verejná konzultácia o plánoch na rozšírenie, o ktorej Khan trval na tom, že je skutočnou konzultáciou a bude zohľadnená v jeho rozhodnutí, ukázala, že 80 percent ľudí v dotknutej oblasti je proti plánu.
Členka londýnskeho zhromaždenia Emma Bestová uviedla, že oznámenie prišlo po „fiktívnej konzultácii od fiktívneho starostu“.
Tento krok bude znamenať, že približne 200 000 motoristov vozidiel, ktoré nespĺňajú predpisy a produkujú vyššie emisie oxidu uhličitého, bude denne zaťažených poplatkom vo výške 12,50 GBP za jazdu so svojím vozidlom v rámci územia Veľkého Londýna.
Poplatok sa uplatňuje celý deň, každý deň, s výnimkou Vianoc, a tí, ktorí majú nevyhovujúce vozidlá s bydliskom v dotknutej oblasti, nie sú oslobodení.
Dopravný podnik Transport for London (TfL) zároveň oznámil, že pokuta za nezaplatenie poplatku za ULEZ sa zvýši zo 160 libier (186 eur) na 180 libier (209 eur), pričom tento poplatok sa zníži na polovicu, ak sa zaplatí do 14 dní.
Konzervatívna skupina londýnskeho zhromaždenia na Twitteri uviedla: „Londýnčanom hrozí, že ak budú v rozšírenej londýnskej zóne ULEZ jazdiť s vozidlom, ktoré nespĺňa požiadavky, zaplatia poplatok 12,50 GBP denne za životné náklady. Napriek tomu, že väčšina Londýnčanov je proti tomuto systému.“
Federácia malých podnikov (FSB) sa postavila proti tomuto kroku, pričom zdôraznila, že mnohí jej členovia vo vonkajšom Londýne budú silne zasiahnutí, zatiaľ čo Aliancia britských vodičov tvrdila, že tento krok je jasne určený na naplnenie pokladnice Dopravného podniku Londýn.
„Celý jeho základ pre rozšírenie zóny ULEZ na základe verejného zdravia neobstojí pri vedeckom skúmaní,“ povedal Brian Gregory, politický riaditeľ aliancie.
„TfL má vo svojom rozpočte obrovskú dieru a starosta Khan sa ju snaží zaplniť akýmikoľvek prostriedkami,“ dodal.
Nicholas Lyes, vedúci oddelenia cestnej politiky v spoločnosti RAC, ktorá sa zaoberá servisom vozidiel, uviedol, že toto oznámenie bude „úderom kladivom pre zúfalých vodičov a podniky, ktoré už teraz bojujú s ochromujúcimi nákladmi na pohonné hmoty“.