Belgicko 24. júla 2015 (HSP/autoforum.cz/Foto:TASR/AP-Radovan Stoklasa)
Na Slovensku a v okolitých štátoch panuje presvedčenie, že najviac porušujú predpisy vodiči luxusných značiek ako Audi, BMW, či Mercedes. Podľa belgického prieskumu to však nie je celkom pravda…
Belgický inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (IBSR) si pripravil veľmi zaujímavú štatistiku, ktorá k jednotlivým dopravným priestupkom priraďuje značku a model vozidla. Počas minulého roku bolo v Belgicko zaznamenaných 3.345.507 prekročení rýchlosti – to vychádza na 9.166 priestupkov denne. Pozoruhodné číslo, ak vezmeme do úvahy, že Belgicko má približne 11,2 milióna obyvateľov. Až 94 percent belgických vodičov sa priznáva, že občas jazdí nad rýchlostné limity. Práve týchto 94% vodičov bolo skúmaných.
Hoci všeobecne vládnu predsudky, že “najhorší” sú vodiči prémiových nemeckých značiek, na prvom mieste štatistiky sa nachádza ľudová značka Volkswagen. Až za ním nasleduje BMW a Mercedes, Audi sa umiestnilo na štvrtej priečke. V top desiatke nachádzame aj francúzske značky, hoci sa tvrdí, že ich vodiči sú rozvážni a opatrní. Zaujímavý je aj údaj percentuálneho podielu áut danej značky na všetkých registrovaných vozidlách v Belgicku – tu jasne vyhráva Volkswagen, ktorého hodnota podielu je 11,12%. Na spomínaných 3,3 miliónoch priestupkoch sa však podieľa len 10,19 percentami. Nemecké prémiové automobilky sú na tom opačne, podobne ako švédske Volvo.
Medzi jednotlivými modelmi je už situácia iná. Treba tu však spomenúť, že štatistika je značne skreslená uvedením len desiatich vozidiel. Je totiž zoradená podľa absolútneho počtu pokút a nie podľa pomeru k registrovaným vozidiel. Je teda jasné, že na prvom mieste bude Volkswagen Golf s viac ako 100.000 pokutami, ktorý v Belgicku tvorí 4% všetkých registrovaných vozidiel. Nasleduje Opel Astra s takmer 2,5 percentami podielu, ktorá si v roku 2014 vyslúžila vyše 50.000 pokút. Prvú trojicu uzatvára pomerne rozšírený model Audi A4. Napriek mierne skresleným údajom však v rebríčku môžeme nájsť prekvapenie – Citroën Berlingo. Ten sa nachádza na štvrtej pozícii, no prekvapivé je, že na všetkých pokutách sa podieľa väčším percentom, ako na počte všetkých registrovaných vozidiel. Podobne je na tom aj Volkswagen Passat a naftové BMW 520d.
Ďalšou časťou štatistiky boli najčastejšie miesta priestupkov. Belgický inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky zistil, že najviac prekročení rýchlosti bolo zaznamenaných na úsekoch, kde je rýchlosť značne znížená – napríklad v obytných zónach, či takzvaných “Zónach 30” – priemerná rýchlosť na týchto úsekoch s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h bola až 44,8 km/h. Naopak, na úsekoch s maximálnou rýchlosťou 90 – 120 km/h jazdili vodiči priemerne pod rýchlostným limitom.
Iste, dá sa namietať, že Slovensko má od Belgicka ďaleko, no nie je to až tak ďaleko, ako sa môže zdať. Na Slovensku je dlhodobo najpredávanejšou značkou Škoda (20,8%) a jej modely Rapid, Fabia a Octavia. Nasleduje Volkswagen (10,35%) – jeho model Golf sa však nachádza až na siedmej priečke. Prvú trojicu uzatvára takmer “domáca” automobilka Kia s trhovým podielom 8,03%.