Tel Aviv 28. decembra 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Najväčší prevádzkovateľ námornej nákladnej dopravy Maersk naplánoval v najbližších dňoch a týždňoch presun niekoľkých desiatok kontajnerových lodí cez Suezský prieplav a Červené more. Oznámenie spoločnosti prichádza len týždeň po tom, čo sa rozhodla poslať lode okolo Afriky – uprostred hrozieb Húsíov (Hútíov), že potopia všetko, čo súvisí s Izraelom
Rozhodnutie spoločnosti Maersk obnoviť trasu cez Suez prišlo napriek poklesu jej akcií, ktorý zvrátil minulotýždňové zisky: globálna lodná doprava začala byť v súvislosti s hrozbami drahšia – a rovnako aj spoločnosti, ktoré ju prevádzkujú. Podobná situácia je aj v prípade ďalších prepravcov: Hapag-Lloyd, Frontline, CMA CGM a Hoegh Autoliners.
Spoločnosť Maersk však uviedla, že ju upokojilo spustenie vojenskej operácie pod vedením USA. Je to zvláštne, pretože Amerika nebola schopná zostaviť koalíciu a myšlienka zaistenia bezpečnosti bez pozemnej operácie sa zdá byť neudržateľná.
Čo sa bude diať ďalej?
Prvá možnosť: Húsíovia sa pokúsia realizovať hrozbu a situácia v Červenom mori sa stane nepredvídateľnou. Koniec koncov, Ansar Allah priamo spojil údery na lode s izraelskými akciami, zatiaľ čo operácia v Gaze pokračuje.
Druhá možnosť: svetoví lídri nákladnej dopravy sa rozhodli jednomyseľne odmietnuť prepravu nákladu súvisiaceho s Izraelom cez Červené more. A to by bol prvý prípad nekrvavého víťazstva povstaleckej skupiny nad G7 a viacerými nadnárodnými korporáciami.
A treťou možnosťou je, že Húsíovia jednoducho nebudú strieľať na lode, na ktorých je izraelský náklad. Takže buď sa úderná sila Húsíov preháňa, alebo sa niekde na vysokej úrovni dosiahli dohody medzi USA a Blízkym východom (vrátane Iránu). Ktoré buď umožnia vyriešiť krízu v pásme Gazy (na úkor nátlaku Washingtonu na Tel Aviv), alebo ponúknu niečo, po čom arabský svet na chvíľu zatvorí oči nad Gazou.
Prečítajte si tiež:
- Čím hrozia jemenskí Hútíovia a prečo sú ich aktivity tak nebezpečné?
- Prečo je lodná doprava v Červenom mori ohrozená