Manchester 2. februára 2018 (HSP/RT/Foto:Twitter)
Umelecká galéria v Manchestri vo Veľkej Británii odstránila obraz, na ktorom boli zobrazené nahé ženy. Vyvolávalo to údajne diskusie v rámci hnutia #MeToo. Niektorí kritici hovoria, že ide o cenzúru.
V piatok oznámila Manchesterská galéria umenia, že dočasne odstráni obraz z roku 1890, odôvodnila to tým, že chce “začať diskusiu o tom, ako je možné interpretovať umelecké diela”. Tento krok prichádza v období, keď sa na titulkách čoraz častejšie objavujú škandály so sexuálnym obťažovaním.
“Aj galéria pôsobí v modernom svete plnom otázok ohľadne pohlavia, rasy či sexuality. Tieto otázky ovplyvňujú všetky aspekty života, nevynímajúc umenie. Zaujíma nás, ako môžu umelecké diela prehovoriť k verejnosti modernejším a relevantnejšími spôsobom,” uvádza sa vo vyhlásení galérie.
Gallery 10 may look a little different to how you last saw it… This is to prompt conversation about how we display and interpret artwork in #Manchester’s public collection. #MAGsoniaboyce pic.twitter.com/IXkcODOkTk
— MCR Art Gallery (@mcrartgallery) January 26, 2018
Obrazy Johna Williama Waterhousea Hylas a Nymfas z roku 1896 zobrazujú scénu z gréckej mytológie, kde Nomia, vodná nymfa, láka Hylasa, jedného z Heraklových spoločníkov, do jeho vodného hrobu. Všetky mýtické postavy sú v maľbe zobrazené ako nahé ženy.
Obraz bol vystavený v miestnosti s názvom “In Pursuit of Beauty”, v kolekcií ďalších umeleckých diel zobrazujúcich ženy, viaceré z malieb obsahujú obrazy žien bez oblečenia. “Táto inštalácia umeleckých diel predstavuje ženské telo buď ako “pasívnu dekoratívnu formu “, alebo ako “femme fatale”. Spochybňujeme túto viktoriánsku fantáziu!” uviedlo múzeum v oznámení.
Istý používateľ služby Twitter však poukázal na to, že múzeum sa mýli, pretože nymfy v maľbe sú zobrazené ako tie, ktoré majú všetku silu a lákajú Hylasa k smrti. Navyše, samotný názov diela hovorí, že ide o nymfy (víly), nie o ženy.
Obraz bol odstránený z výstavy Sonie Boyce a ďalších spolutvorcov, ktorí teraz chcú preskúmať “rodové problémy” v maľbách z 19. storočia a v širších kultúrnych súvislostiach.
Múzeum tiež zanechalo poznámku na sociálnej sieti, pričom na pôvodnom mieste obrazu vytvorilo priestor, kde návštevníci galérie mohli vyjadriť svoj názor k tejto téme.
Some interesting comments already on the @mcrartgallery wall and online too https://t.co/Q667SptU5Y #MAGsoniaboyce Looking forward to more conversation about this… pic.twitter.com/21omdwR9vY
Reklama— MAGcurators (@MAGcurators) January 30, 2018
Vyvolalo to vlnu kritiky. Napríklad jeden používateľ sa opýtal, prečo galéria vyvoláva diskusiu tým, že nechá “prázdnu stenu”. Predstavitelia galérie na internete odpovedali, že toto rozhodnutie zvesiť maľbu je výsledkom “mnohých ľudí, ktorí sa stretli, aby viedli rozhovor o tom, ako by sa mali interpretovať umelecké diela. ”
Clare Gannaway, kurátorka sekcie súčasného umenia v galérii, však uviedla, že cieľom odstránenia obrazu je vyvolať rozpravu, nie cenzurovanie. Povedala, že rozhodnutie o odstránení maľby bolo do istej miery ovplyvnené hnutím #MeToo. “Nebolo to o popieraní existencie konkrétnych umeleckých diel,” uviedla Gannaway podľa The Guardian. “Nie je to len o jednej maľbe, ide o celý kontext galérie.”
Umelec Michael Browne bol pri odstraňovaní obrazu a vysvetlil, že sa obáva toho, že historické obrazy môžu byť čoskoro úplne nahradené moderným umením. “Nevieme, ako dlho bude obraz odstránený zo steny galérie – môžu to byť dni, týždne, mesiace. Ak nebudeme protestovať, nikdy sa nevrátia,” povedal Browne pre The Guardian. “Viem, že v suteréne sú aj iné diela, ktoré sa pravdepodobne budú považovať za urážlivé z rovnakých dôvodov a už neuvidia svetlo sveta.”