Los Angeles 31. januára 2017 (HSP/Foto: TASR/AP-Jae C. Hong)
Elon Musk sa rozhodol kopať tunel na uľahčenie dopravy v Los Angeles, ale zatiaľ ešte nemá povolenie
Generálny riaditeľ SpaceX a Tesla oznámil svoje plány, že “asi o mesiac” by chcel začať kopať podzemný tunel, aby trochu uľahčil preplnenej premávke Los Angeles.
“Ja sa zbláznim z tej premávky. Chystám sa stavať stroj na vŕtanie tunela a jednoducho začať kopať, ” napísal na Twitteri. “Bude sa to nazývať The Boring Company,” dodal. Nasledujúcu vetu nechávame v pôvodnom znení: “Boring, it’s what we do.”
Aj cez toto vyjadrenie nebolo spočiatku celkom jasné, či to myslí nadnesene alebo vážne (slovo “boring” totiž v angličtine znamená okrem “vŕtania” aj “nudný”, čiže Muskovo vyjadrenie možno pochopiť aj tak, že “je nudné, čo robíme”).
No Musk to podľa všetkého myslí vážne. Začal by vŕtať tunel v blízkosti jeho kancelárie SpaceX v meste Hawthorne v Los Angeles County neďaleko letiska LAX. Neprezradil žiadne ďalšie podrobnosti o svojej plánovanej trase. Do úvahy vzal aj riziko zemetrasenia, čím uistil: “Zemetrasenie má tendenciu najviac sa prejaviť na povrchu, ako vlny na vode. To je dôvod, prečo môže mať LA (slabú, ale stále lepšiu) podzemnú dráhu.”
Denník The Guardian kontaktoval niekoľko subjektov podieľajúcich sa na rozhodovaní o novej infraštruktúre tohto veľkomesta, no potvrdili, že sa s nimi Elon Musk a jeho spoločnosť nekontaktovala. Ani oddelenie mestského plánovania či Úrad inžinierstva nevedelo o tom nič. Hovorca z predsedníctva inžinierstva povedal, že vybudovanie tunela pod akúkoľvek verejnú cestu by si vyžadovalo súhlas mestskej rady.
Aj keby tá dala súhlas, existuje niekoľko ďalších prekážok. Napríklad skúsenosti pri stavaní tunelu popod Boston či Seattle hovoria o obrovských, nečakaných a nákladných problémoch. Bostonský projekt tunela “Big Dig” stál vyše 15 miliárd USD a Highway 99 v Seattle sa oneskorila o dva roky.
Navyše nie je jasné, či tunel splní očakávania, pretože viacero štúdií ukázalo, že rozšírenie ciest alebo stavanie nových znižuje objem dopravy v krátkodobom horizonte, ale nie v dlhodobom. Voľnejšia premávka by povzbudzovala viac ľudí použiť vozidlo, čo je paradoxný jav známy ako “novovzniknutý dopyt”.