Rakúske železnice chceli svojou reklamou objasniť, že ich ponuka prednostnej rodinnej cestovnej karty je určená pre “matky, otcov, partnerov alebo priateľov, ktorí cestujú s deťmi”.
Ako podľa rakúskych novín Die Presse vysvetľuje hovorca ÖBB Bernhard Rieder, je to ukážka už niekoľkoročného zamerania sa na cestovanie s deťmi, čo sa môže týkať rovnako babičky s vnúčatami, ako aj páru rovnakého pohlavia s deťmi. Reklamný plagát mohol vyzerať rôzne, napríklad aj s otcom, matkou a dieťaťom, ale konečné zobrazenie dvoch mužov s dieťaťom, z ktorých je jeden tmavšej pleti, vyvolal kritické reakcie.
Schön, dass ihr über unsere VC Family sprecht. Die Karte ist für Mamas, Papas, Opas, Omas, Tanten, Onkel oder FreundInnen, die mit Kindern unterwegs sind.
Familien gibt es in unterschiedlichsten Konstellationen und das ist gut so ❤️
Gleich bestellen: ? https://t.co/SQsqLIGW4f pic.twitter.com/5OCa4104c8.— ÖBB (@unsereOEBB) 16. augusta 2018
Poukazuje na to aj príklad člena mestskej rady Bruna Webera (FPÖ) v meste Amstetten, ktorý je aj členom pracovnej komory pre Dolné Rakúsko a členom správnej rady dolnorakúskeho okresného zdravotného poistenia. Ten sa podľa Der Standard na sociálnej sieti vyjadril: “To nie je normálne! Dvaja údajní homosexuáli s dieťaťom a k tomu je ešte jeden čierny. Desí ma to…”.
Weber si za takéto vyjadrenie vyslúžil veľkú kritiku zo strany opozičných politikov. Hovorca SPÖ Mario Lindner v tlačovej správe uviedol: “Toto tvrdenie je homofóbia spojená s rasizmom a slovnou zásobou najnechutnejšej odrody.” Člen mestskej rady v Amstettene za stranu Zelených Dominic Hörlezeder dokonca Webera vyzýva, aby rezignoval, pretože svojím vyjadrením “podnecoval verejnosť voči menšinám či rôzne sexuálne orientovaným ľuďom”.
Weberova domovská strana FPÖ však rezignáciu nepripúšťa, ale generálny tajomník Christian Hafenecker sa o tejto záležitosti s Weberom “vážne porozpráva” a krajinský predseda Dolného Rakúska Walter Rosenkranz mu udelí “ostré opatrenie” v podobe “písomného napomenutia”. Týmto chce FPÖ jasne ukázať, že takéto vyjadrenia nemajú v jej strane miesto, čo nakoniec uviedol člen predstavenstva Johann Gudenus pred novinármi na tlačovej konferencii.
Po kritickej vlne reakcií sa Weber nakoniec na Facebooku ospravedlnil za svoju reakciu na reklamný plagát ÖBB, ktorá bola “nevhodná a neprijateľná v použitých pojmoch”. Súčasne zdôraznil, že “ako konzervatívny človek a otec rodiny” pokladá za dôležitejšie, aby bola na plagáte zobrazená “tradičná rodinná snímka”. Odôvodnil to tým, že by mala byť najprv vykonaná diskusia o právach adopcií pre homosexuálne páry. “Za mnou zvolenú formuláciu sa každopádne ospravedlňujem,” dodal.
V rámci odškodnenia za svoju chybu sa Weber rozhodol darovať 1500 eur neziskovej organizácii “Svetlo pre deti”, ktorá pomáha deťom v núdzi.