Kodaň/Štokholm, 19. novembra (TASR) – Škandinávske aerolínie SAS a sedem z ôsmich odborových zväzov sa už dohodli na znížení platov a dôchodkov a ďalších úsporných opatreniach. Vedenie SAS sa teraz usiluje presvedčiť posledný odborový zväz, aby sa pripojil k dohode a umožnil tak leteckej spoločnosti vyhnúť sa bankrotu. Oznámili to dnes agentúry Reuters a DPA.
Škandinávske aerolínie tvrdo zasiahol tlak konkurenčných nízkonákladových leteckých spoločností, ktoré ponúkajú lacnejšie letenky. SAS sa prepadli do straty a musia znižovať náklady, vrátane krátenia platov o 17 %.
Aerolínie pôvodne varovali odborárov, že sa musia dohodnúť najneskôr do nedele (18. 11) večer. Rokovania s odborármi však pokračovali celú noc, až do dnešného rána. Vedeniu sa podarilo presvedčiť odborové zväzy, ktoré zastupujú pilotov v Dánsku, Švédsku a Nórsku, a tiež palubný personálu vo Švédsku a Nórsku, aby akceptovali dohodu. Ale odborový zväz palubného personálu v Dánsku sa zatiaľ k dohode nepripojil a pokračuje vo vyjednávaniach.
Podľa hovorkyne SAS Elisabeth Manziovej uzavretie dohody s väčšinou odborových zväzov je významný pokrok. Analytici však majú pochybnosti o tom, či sú aerolínie z dlhodobého hľadiska schopné prežiť, pretože ich štruktúra je vytvorená tak, aby skôr poskytovali zamestnanie, ako vytvárali zisk. Preto majú problémy obstáť v konkurenčnom boji s nízkonákladovými leteckými spoločnosťami, ako sú írsky Ryanair či regionálny rival Norwegian Air Shuttle.
Škandinávske média v ostatných dňoch zoširoka rozberali hrozbu bankrotu SAS a jeho dôsledky. Manziová v tejto súvislosti uviedla, že posádky dostali pokyn postarať sa o to, aby mali lietadlá plnú nádrž a mohli sa v prípade potreby vrátiť na domáce letiská. Okrem toho dostávajú posádky finančnú hotovosť, aby si mohli zaplatiť hotel, ak budú musieť aerolínie vyhlásiť bankrot. Hovorkyňa ale odmietla odpovedať na otázku, dokedy bude SAS stačiť hotovosť, ak im banky neposkytnú ďalšie úvery.
Škandinávske vlády a šestica bánk totiž oznámili, že požičajú SAS približne 3,5 miliardy švédskych korún (404,66 milióna eur), ak sa vedeniu aerolínií podarí dohodnúť sa s odborármi.
(1 EUR = 8,6493 SEK)