Bratislava 12. júla (TASR) – Štát chce o mesiac spustiť rokovania s obyvateľmi dotknutých obcí o spornom úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou. Stane sa tak na základe harmonogramu dopracovania a prerokovania primeraného posúdenie vplyvu výstavby diaľnice na životné prostredie. Ide o približne 13-kilometrový úsek D1 medzi Ružomberkom a Martinom, pri ktorom sa Európskej komisii (EK) nepozdáva vplyv stavby na životné prostredie.
Verejné prerokovanie primeraného posúdenia s obyvateľmi dotknutých obcí sa tak začne 9. augusta. "Aby sme v septembri mohli predložiť v Bruseli kompletný dokument aj s pripomienkami, ktoré vzídu z verejného prerokovávania," uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
V stredu (11. 7.) bol vydaný v tejto veci návrh čistopisu primeraného posúdenia od konzultanta, ktorého Slovensku odporučil Brusel. "Keď bude dodaný aj finálny čistopis, bude tento dokument v zmysle predchádzajúcich deklarácií zverejnený na webovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a bude zverejnený inzerát ohľadne verejného prerokovania," doplnil Kóňa.
Úsek D1 od Turian po Hubovú plánovalo bývalé vedenie rezortu dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) začať stavať ešte na jar 2012. Územné rozhodnutie na takzvaný údolný variant diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran nadobudlo právoplatnosť ešte v marci 2008 a stavebné povolenie v máji 2009. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. EK preto v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica (Smer-SD).