Kyjev/Hrabovo 22. júla 2014 (HSP/RT/Foto:TASR)
Téma katastrofy Boeingu 777 leteckej spoločnosti Malaysia Airlines ku ktorej došlo 17. júla sa objavuje v titulkoch všetkých novín a preberá sa na všetkých televíznych kanáloch. Nové informácie sa už v podstate neobjavujú, prinesú ich pravdepodobne až informácie z čiernych skriniek lietadla, napriek tomu západné média niektoré už teraz známe informácie jednoducho ignorujú.
1. Buk, fotografie a videá, ktoré zverejnili bezpečnostné služby Ukrajiny ukazujúce komplex protileteckej obrany. Prokuratúra a armáda pritom tvrdia, že domobrana sa nezmocnila a nezískala ukrajinský systém Buk. Kde sa teda vzal?
Bezpečnostná služba Ukrajiny zverejnila fotografie a videá ťahača, na ktorom je Buk, ktorý ako keby vyvážali z územia Ukrajiny. Avšak, jeho číslo – 312 – sa zhoduje s číslom komplexu, ktorý bol zaznamenaný v Doneckej oblasti ešte v marci, keď armáda uskutočnila preskupenie, alebo cvičenia. Vojaci popierajú, že by nejaký komplex protivzdušnej obrany padol do rúk domobrany. Ťahač na videu sa pohybuje v oblasti, ktorú už od mája majú pod kontrolou ukrajinskí vojaci, nie ako tvrdí tajná služba a minister vnútra Avakov, v oblasti kontrolovanej povstalcami. Dokazuje to billboard pri ceste, ktorý sa nachádza v Krasnoarmejsku, nie v Krasnodone
2. 18. júla šéf SBU (ukrajinskej tajnej služby) Nalivajčenko oznámil zajatie niekoľkých ruských odborníkov (korrektirovščikov) schopných osbluhovať protiletecký systém Buk. No práve takú odbornosť, ako údajne majú zajatí odborníci, na obsluhu Buku netreba. Naviac, na túto tému už nepadlo ani slovo a údajne zajatý obslužný personál nebol nikdy ukázaný médiám.
“Rossijskaja Gazeta” citovala zástupcu ruského ministerstva obrany, že korrektirovščici – (majú na starosti riadenie paľby) majú uplatnenie iba pri tých zbraňových systémoch, ktorých ciele sa nachádzajú na zemi. Po zverejnení prehlásenia Valentina Nalivajčenka sa už v ukrajinských médiach neobjavila žiadna informácia o údajnom zadržaní osôb. Ale to nemalo žiaden vplyv na to, aby toto škandalózne prehlásenie zahraniční novinári stále dookola necitovali.
3. Prečo, ak mali ukrajinské úrady hoc aj minimálne podozrenie, že sa protiletecký systém Buk mohol ocitnúť v rukách domobrany (ktorých oni nazývajú teroristami), okamžite neuzavreli letecký koridor nad regiónom?
Prvé informácie, že domobrana môže mať protiletecký systém, ktorý dovtedy mala iba ukrajinská armáda, sa objavili na konci júna. Zástupca na brífingu Národnej bezpečnostnej rady 17- tého (v deň keď bolo zostrelené lietadlo), povedal, že majú informácie o tom, že na východe Ukrajiny sa nachádzajú systémy PRO. Avšak, ukrajinská strana neurobila nič, aby ochránila lietadla prelietajúce nad týmto územím, proti tejto hypotetickej hrozbe.
4. Kyjevské úrady hovoria o existencií dôkazov, ale žiadny konkrétny dôkaz doteraz nebol predložený.
Prezident Ukrajiny Petro Porošenko povedal, že má satelitné snímky, ktoré dokazujú, že lietadlo bolo zostrelené domobranou. Slová ukrajinského lídra, ako aj komentáre na túto tému od rôznych predstaviteľov silových štruktúr krajiny, citovali všetky hlavné televízne kanály na svete, ale k odbornému posúdeniu týchto dôkazov nedošlo. V tejto situácii, dokonca aj niektorí západní politici upozorňujú, aby sa nevyvodzovali unáhlené závery.
5. Domobrana od začiatku žiadala, aby na miesto tragédie boli vyslaní zahraniční odborníci, pretože nedôverovali Kyjevu, ktorý by podľa nich sfalšoval dôkazy a zahladil stopy. Kyjevské orgány naopak bránili ich pružnému začleneniu do vyšetrovania katastrofy.
Nedostatok medzinárodných odborníkov na mieste ešte niekoľko dní po katastrofe prekvapil západných novinárov, ktorým sa podarilo dôkladne preskúmať miesto havárie. Domobrana z počiatku naliehala, aby sa začalo medzinárodné vyšetrovanie, zatiaľ čo Kyjev stále strašil expertov tým, že im nevie garantovať bezpečnosť na mieste tragédie. Dokonca ich kolónu ostreľovalo ukrajinské vojenské lietadlo.
6. Žiadny z miestnych obyvateľov nevidel letieť raketu vypálenú zo systému Buk, ktorá za sebou zanecháva viditeľnú stopu z horiacich spalín
Obyvatelia Doneckej oblasti boli svedkami zrútenia a pádu trosiek lietadla, dokonca mŕtvych tiel na svoje obydlia, ale neexistuje jediný svedok, ktorý by videl letieť vypustenú raketu alebo stopu po jej lete, ktorá zostáva na oblohe viditeľná ešte asi desať minút.
7. Nahrávky a audiozáznamy. Prečo, ak ukrajinské bezpečnostné služby odpočúvali domobranu a dozvedeli sa zostrelení lietadla, túto informáciu zverejnili s takým oneskorením?
Ukrajinská SBU mala odpočutý rozhovor a teda mala aj okamžitú informáciu o zostrelenom lietadle. Všetky zaujímavé informácie, ktoré sa dajú mediálne použiť, zachytené tajnou službou sa okamžite objavujú v médiach. Prečo tento rozhovor sa objavil v médiach s takým oneskorením?
8. Nahrávka sa objavila bezprostredne po havárii, potom bola odstránená a následne zverejnená druhá verzia odposluchu. Ruskí experti pochybujú o jej pravosti. Medzinárodná analýza doteraz nebola vykonaná, ale všetky západné médiá tvrdia, že ide o autentickú nahrávku, aj napriek zjavným nezrovnalostiam.
“Táto nahrávka nie je celistvým súborom, je zmontovaná z niekoľkých segmentov,” uvádza Itar-tass slová jedného z najuznávanejších odborníkov v oblasti analýzy zvuku a hlasu, experta Target Technology Nikolaja Popova. Súhlasí s ním aj vojenský analytik Igor Korotčenko. “Ruskí experti v oblasti zvukového záznamu vypracovali analýzu digitálneho zápisu, a z neho je jasné, že ide o pospájanie niekoľkých rôznych rozhovorov, ktoré sú zlúčené do jedného súboru, aby dodali dôveryhodnosť oficiálnym tvrdeniu Kyjeva, že domobrana stojí za zostrelením malajzijského Boeingu”, dodal.
9. Rusko, ihneď po katastrofe, oficiálne odmietlo prevziať čierne skrinky. Avšak, médiá aj naďalej šíria nepravdivé informácie o snahe Ruska získať nejakým spôsobom tieto záznamové zariadenia.
V rozhovore, krátko po tragédii, ruský minister zahraničia Sergej Lavrov vyhlásil, že Rusko nemá záujem získať čierne skrinky z havarovaného lietadla. Avšak, médiá aj naďalej rozširovali informácie o snahe Ruska získať tieto zariadenia.
10. Holandskí odborníci sa včera prvýkrát dostali k vlaku s chladiacimi vozňami v ktorých sú umiestnené pozostatky obetí nešťastia, a vyjadrili sa, že sú “uchované v optimálnych podmienkach”.
Hľadanie pozostatkov obetí pokračuje, kým nebudú všetky telá uložené do vlaku s chladiacimi vozňami. Holandský expert Peter van Vliet povedal pre tlač: “Skúmali sme telá, ktoré sú uložené v špeciálnych chladiacich vozňoch. Sú zabezpečené optimálne podmienky pre uskladnenie mŕtvych tiel.” Avšak, ani toto nezabránilo niektorým mediám hovoriť o neadekvátnom zaobchádzaní z telami obetí zo strany domobrany.
jf