Bratislava 25. júna (TASR) – Pomer, ako si bude mesto s mestskými časťami deliť výnosy z úhrad za dočasné parkovanie, i polovičná zľava pre Bratislavčana z inej mestskej časti – aj na tom sa stále s mestom nevie dohodnúť bratislavská Petržalka. Miestni poslanci dnes opäť rokovali o pripravovanej celomestskej parkovacej politike. Schválili súhlasné stanovisko k návrhu dodatku štatútu aj k návrhu všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní, mestu však v dokumentoch zároveň odkázali svoje pripomienky.
Výnosy z úhrad za dočasné parkovanie by sa mali podľa plánov prerozdeľovať v pomere 30 ku 70. Menej peňazí by pritom išlo mestu na mestskú políciu, na skvalitňovanie verejnej dopravy, dobudovanie záchytných parkovísk, odťahovú službu či evidenčnú databázu. Väčšiu časť peňazí by zase dostala mestská časť na označenie ciest a ich údržbu, náklady na operátora systému parkovania či na tlač a vydávanie rezidentských kariet.
"V žiadnom prípade neakceptujeme tento pomer," podotkol dnes starosta Vladimír Bajan. Vraví, že ak by sa pomer vzťahoval k počtu parkovacích miest, rozdelenie by bolo možno 2 ku 98. V najväčšej mestskej časti je totiž v správe Petržalky približne 17.000 parkovacích miest ku 400, ktoré má mesto. "Nedelíme len peniaze pre peniaze, ale delíme aj podiel na nákladoch," zdôraznil Bajan. Primátor Milan Ftáčnik pripúšťa aj pomer 20 percent pre mesto a 80 percent pre mestskú časť, taký napríklad žiada Nové Mesto. "Je lepšie mať stanovený nejaký pomer ako nemať žiaden," podotkol prednosta petržalského miestneho úradu Miroslav Štefánik.
Petržalke sa nepozdáva ani polovičná zľava, ktorú by pri parkovaní dostal rezident, ak by navštívil inú mestskú časť. Na hodinu parkovania by pritom zaplatil euro namiesto dvoch eur, ktoré mesto plánuje určiť nerezidentom. "Unesie systém 50-percentnú zľavu? To je číslo, ktoré bolo iba hodené do pľacu, ale nemá žiadne rácio," myslí si Bajan, podľa ktorého stále chýba nejaká ekonomická predstava napĺňania príjmov a výdavkov. Samospráva tak podľa neho nevie, či si takú zľavu môže dovoliť.
Primátor tvrdí, že zľava by mala byť súčasťou systému, no dá sa s ňou "vypiecť". "Napríklad tým, že vyhlásite dvojhodinové parkovanie a ľudia budú musieť po tomto čase svoje auto preparkovať," priblížil. Mestský a miestny poslanec Ján Hrčka by však stanovil zľavu na úrovni minimálne 50 percent. Pripomenul, že Petržalka má najväčší počet obyvateľov, ale rozlohou najväčšia nie je. "Koľko Petržalčanov pracuje v Petržalke a koľko dochádza za prácou, to si uvedomme," zdôraznil zase poslanec Michal Radosa. Do práce chodí najviac Bratislavčanov zrejme do Starého Mesta, miestni poslanci tam dnes polovičnú zľavu pre rezindentov z iných mestských častí už odmietli.
Za parkovanie každého ďalšieho auta by mal rezident platiť výraznejšie viac ako za odstavenie svojho prvého – aj to je ďalšia zo zmien, ktorú chce Petržalka dosiahnuť. Mesto dnes plánuje, že za parkovanie ďalšieho auta zaplatí Bratislavčan maximálne desaťnásobok ceny prvého, mestská časť hovorí o stonásobku. "Chceli sme urobiť oveľa väčší rozdiel medzi druhým a tretím autom. Všade vo svete je to taký drakonický rozdiel, že ľuďom sa neoplatí mať tretie auto, lebo by to nezaplatili," hovorí Bajan. Uvažuje tiež nad tým, ako zareagujú iné mestské časti, ktoré sa do parkovacej politiky nezapojili. "Ak Petržalčan bude platiť veľa za druhé auto, odloží ho v Rusovciach, kde platiť nebude musieť," podotkol. Petržalka tiež neakceptuje návrh mesta, ktorý nárok na kartu dáva aj rezidentovi so služobným autom. "Tým nič nevyriešime," myslí si Bajan.
Definitívne znenie štatútu mesto predloží poslancom v septembri po pripomienkach mestských častí. Primátor sľubuje, že ku každej pripomienke mesto zaujme stanovisko.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.