Nedávno spracovaná analýza dopadu zavedenia bezplatnej dopravy na tržby Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) hovorí o ročnom výpadku viac ako 800-tisíc eur. Kým v roku 2015 evidoval žilinský dopravný podnik tržby vo výške 3,57 milióna eur, o tri roky neskôr získal z cestovného vrátane pokút už len 2,75 milióna eur. Podľa analýzy má kategória študentov na výpadku tržieb viac ako polovičný podiel. Žilinský viceprimátor Vladimír Randa spoločne s poslankyňami Zuzanou Balogovou a Miriam Šutekovou preto predkladajú do mestského zastupiteľstva návrh na zmenu tarify MHD, ktorou by sa s účinnosťou od 1. januára 2020 zrušila bezplatná doprava pre študentov.
Podľa trojice poslancov je dopyt Žilinčanov po doplnení liniek a spojov MHD veľmi veľký. Pre navýšenie počtu spojov je preto potrebné zabezpečiť dodatočné finančné prostriedky. “Jedným z opatrení je rozšírenie skupiny platiacich cestujúcich o niektoré skupiny, ktoré aktuálne využívajú bezplatnú dopravu. Ako variant, ktorý zabezpečí najviac finančných prostriedkov pre postupné navýšenie počtu spojov MHD, sa javí zrušenie bezplatnej dopravy pre študentov s trvalým pobytom v meste Žilina,” uvádzajú vo svojom návrhu poslanci zo Spojeného poslaneckého klubu. Podľa nich by študenti s trvalým pobytom v Žiline mali naďalej nárok na zľavnené cestovné. “Aktuálne nie je možné presne určiť dopravno-prepravné správanie sa a zvyklosti cestujúcich v tejto kategórii, avšak je predpoklad, že výrazná väčšina cestujúcich študentov sa vráti späť do platiaceho, ale stále výrazne zľavového systému tarify MHD,” tvrdia poslanci.
Bezplatnú MHD začali v Žiline zavádzať pred štyrmi rokmi, keď dopravný podnik od platby cestovného oslobodil občanov vo vekovej kategórii 62 – 69 rokov. Okrem podmienky trvalého pobytu v Žiline nesmeli mať ani dlh voči samospráve. Po zavedení bezplatného cestovania pre žiakov nasledoval v roku 2017 rovnaký benefit aj pre študentov vo vekovej kategórii od 16 do 26 rokov. Aj pre nich, podobne ako pre seniorov, platí, že musia mať trvalý pobyt v Žiline a nesmú mať žiadne dlhy voči mestu ani DPMŽ.