Bratislava 10. januára 2020 (SITA/HSP/Foto: TASR-Ján Krošlák)
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) počas sviatočného a prázdninového obdobia na prelome rokov od 21. decembra 2019 do 7. januára 2020 prepravila 1,685 milióna cestujúcich. Spolu s tými, ktorí išli vlakom už v piatok 20. decembra, dosiahol celkový počet pasažierov v tomto období 1,847 milióna
Z celkového počtu 24 215 vypravených vlakov malo menej ako päťminútové meškanie do cieľovej stanice spolu 22 701 spojov (93,79 %) a nad päť minút meškalo 1 514 vlakov (6,26 %). Priemerné meškanie všetkých vlakov bolo 1,09 minúty, teda rovnako ako pred rokom na prelome rokov 2018 a 2019. Informoval o tom v piatok národný vlakový osobný dopravca s tým, že tentokrát vypravil ešte o 71 vlakov viac.
Na najvyťaženejšej domácej trati Bratislava – Žilina – Košice v uvedenom období cestovalo vlakmi ZSSK takmer 967-tisíc cestujúcich. Do cieľovej stanice prišlo s meškaním do päť minút 372 zo 406 vypravených vlakov (91,63 %). Rok predtým bol tento podiel 84,77 %. Nad päť minút meškalo 34 vlakov (8,37 %), kým pred rokom 15,23 %. “Priemerné meškanie spojov na severnej trase bolo približne 2,12 minúty, čo je opäť zlepšenie oproti vlaňajšku, keď bolo priemerné meškanie na tejto trase 4,13 minúty,” uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Vlaky kategórie IC, ktoré ZSSK prevádzkuje v komerčnom režime, prepravili počas vianočného, novoročného a trojkráľového obdobia 36 815 cestujúcich. Zo 144 vlakov IC prišlo do cieľovej stanice načas 111 (s nulovým meškaním), čo je viac ako 77,08 %. S meškaním do 5 minút prišlo do cieľa cesty 139 IC vlakov (96, 53 %) a priemerné meškanie vlakov tejto kategórie v cieľovej stanici nepresiahlo 1,5 minúty (pred rokom 2,5 minúty). Žiadny vypravený vlak IC nezaznamenal v sledovanom období výraznejšie meškanie.
“Pod tri najväčšie meškania všetkých sviatočných vlakov sa podpísali dôvody, ktoré nevznikli na strane národného dopravcu. Dňa 4. 1. 2020 prišlo dvakrát k usmrteniu osoby v koľajisku (meškania v rozsahu 209 a 181 minút), dňa 21. decembra bola dôvodom meškania v rozsahu 132 minút mimoriadna udalosť na infraštruktúre, prepálenie nosného lana na trakčnom vedení,” priblížil Kováč. Potvrdilo sa tak, že externé vplyvy, ako sú nehody a mimoriadne udalosti, sa zaraďujú k najčastejším dôvodom meškania vlakov ZSSK.