VYJADRENIE: Odpoveď ministra Počiatka na otázku poslanca Zajaca ohľadom…

VYJADRENIE: Odpoveď ministra Počiatka na otázku poslanca Zajaca ohľadom…

Odpoveď ministra Počiatka na otázku poslanca Zajaca ohľadom vlakovej dopravy

Bratislava 22. marca (TASR) –

Reklama

Poslanec Pavol Zajac (KDH) na včerajšej Hodine otázok položil otázku ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi ohľadom informácií, že od 1. marca tohto roka zaviedli České dráhy na lokálnych tratiach výrazné zľavy. Poslanec Zajac sa ho pýtal, že ako chce naše ministerstvo riešiť problém s nízkou obsadenosťou regionálnych spojov okrem ich rušenia alebo výraznej redukcie a prilákať viac cestujúcich do vlakov. Taktiež sa pýtal, či sa nechce inšpirovať českými kolegami.

Toto je odpoveď ministra Počiatka:

Reklama

Myslím si, že dnes je ešte predčasné hodnotiť tarifnú úpravu, ktorú pripravili českí kolegovia. Až čas ukáže, či jej výsledkom bude reálne zvýšenie počtu cestujúcich v málo využívaných vlakoch. Samozrejme, dobré a osvedčené myšlienky radi aj u nás akceptujeme. Na druhej strane však netreba zabúdať na to, že obyvatelia Slovenska už dnes prostredníctvom svojich daní dotujú osobnú vlakovú dopravu sumou 205 miliónov eur ročne.

Navyše treba povedať, že zníženie cien lístkov, samozrejme, neznamená automaticky zvýšenie záujmu cestujúcich a môže tak viesť len k ďalšiemu prepadu tržieb štátneho železničného osobného prepravcu, ktorý je, ako som už hovoril, dotovaný. Jediný dôvod, prečo už na niektorých linkách nepremávajú osobné vlaky, je nezáujem cestujúcich o ne. Napríklad počas decembrovej veľkej zmeny železničného grafikonu sme spoje ubrali na tratiach, kde dlhodobo cestovalo v priemere 9 ľudí v celom vlaku. Asi sami uznáte, že je nielen ekonomickejšie, ale určite aj ekologickejšie týchto v priemere 9 ľudí prepravovať možno jedným mikrobusom ako veľkou lokomotívou.

Vlakokilometre zo všetkých zrušených liniek sme presunuli tam, kde je o cestovanie vlakom záujem. Posilnili sme teda 13 regionálnych liniek od Bratislavy aj po Humenné. Nejde o šetrenie zo strany štátu, ale o efektívnejšie využívanie existujúcich verejných zdrojov. Som presvedčený, že obyvatelia Slovenska si v súčasnej ekonomickej situácii nemôžu dovoliť dotovať prázdne vlaky, napriek tomu, že sa to niektorým lokálnym obyvateľom môže nepáčiť, ale jednoducho na to štát nemá, aby premávali prázdne vlaky a musia premávať plné vlaky.

Čiže koncom minulého roku sme v spolupráci s osobným prepravcom zaviedli taktový grafikon. Jeho pozitívom je prehľadnosť a pravidelnosť, čo by malo viesť v konečnom dôsledku k zvyšovaniu komfortu cestujúcich. Zavedenie takéhoto systému v okolitých krajinách viedlo k zvýšeniu záujmu cestujúcich o železničnú prepravu a predpokladáme, že by to mohlo znamenať rovnaký efekt aj u nás. Je však treba prejsť ešte dlhú cestu a napraviť aj mnohé chybné rozhodnutia, ktoré sa tu kopili desiatky rokov. Už dnes vedieme veľmi intenzívne rokovania aj so samosprávnymi organizáciami, ktoré majú na starosti autobusovú prepravu, a to iste viete, že je tu problém takzvaný súbehov autobusovej a železničnej dopravy.

Reklama

Často sa stáva, že jedným smerom z jedného miesta prakticky úplne v rovnakom čase odchádza poloprázdny vlak, ako aj poloprázdny autobus, ktoré si navzájom konkurujú.

Čo je jasné, že je úplne neefektívne, keďže aj vlaková aj autobusová doprava sú dotované. Čiže, kedy som to zhrnul, riešenie vidím v lepšej harmonizácii dopravných systémov, osobitne vlakov a autobusov, aby sa využili ich prednosti a synergický efekt najmä v dobre nadväzujúcej hromadnej a tarifne zjednotenej prepravy a aby sa odstránili ekonomicky nevýhodné vedenia súbežných liniek a takýmto spôsobom by sa obmedzil negatívny vplyv aj tej individuálnej automobilovej dopravy. (http://mmserv2.nrsr.sk/NRSRInternet/Vystupenie/99740/Pociatek_Jan.ht ml)

Taktiež sa poslanec Zajac pýtal na cenotvorbu železničnej dopravy, konkrétne pre nákladu dopravu Cargo.

Pán minister, je pravda že cenotvorba slovenského Carga, slovenské Cargo je také drahé, že slovenskí veľkovýrobcovia, veľké fabriky začínajú spolupracovať a prepravovať svoje tovary pomocou poľského Carga?

Reklama

Toto je odpoveď ministra Počiatka:

Cenotvorba sa zásadným spôsobom oproti stratégii, ktorú malo Cargo pod vaším vedením, nezmenila. Takže, asi by ste to mali vedieť aj sám, aká je cenotvorba. Problém je, že tlak súkromných prepravcov na Cargo štátne tu je a zvyšuje sa. Viete, že prebehla liberalizácia a Cargo čelí obrovskej výzve. Jedna z možností je uvažovať aj ešte nad znižovaním ceny dopravnej cesty práve preto, aby sa otvorili väčšie možnosti štátnemu Cargu pri cenotvorbe. Je pravdou, že napríklad poľské Cargo, a to treba aj preveriť, má veľmi záhadnú cenotvorbu v určitých prípadoch. Teraz sme si vyskúšali aj v prípade košického U. S. Steelu, kde tie ceny, ktoré ponúkali, bude treba preskúmať aj z pohľadu európskej legislatívy, čo môže byť úplne iná stratégia poľského Carga. Takže toto ešte neznamená, že tie ceny generuje naozaj objektívne len situácia na trhu, ale môže to znamenať aj širšie súvislosti, súvislosti s taktikou poľského Carga možno expandovať aj na iné trhy. (http://mmserv2.nrsr.sk/NRSRInternet/Vystupenie/99744/Pociatek_Jan.ht ml)

Informáciu TASR poskytol asistent poslanca NR SR Radko Duda.

UPOZORNENIE:

TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

19:58

Podpredsedníčka Európskej komisie (EK) pre hodnoty a transparentnosť a dočasná eurokomisárka pre spravodlivosť Věra Jourová v utorok pre bruselského spravodajcu TASR potvrdila, že 25. a 26. apríla pracovne navštívi Slovensko.

19:57

Novú iniciatívu, ktorá bude zaznamenávať prípady antisemitizmu naprieč Európou, spustili v utorok v nemeckej metropole Berlín. Cieľom európskej siete na monitorovanie antisemitizmu (ENMA) je poskytovanie informácií o nenávisti voči židom na nadnárodnej úrovni.

19:57

Súd v Taliansku v utorok prijal žalobu premiérky Giorgie Meloniovej na historika a filológa Luciana Canforu, ktorý o nej povedal, že “je v srdci neonacistka”. Súdny proces sa začne 7. októbra v meste Bari a Meloniová chce od Canforu vysúdiť odškodné 20.000 eur.

19:46

Požiar historickej budovy burzy v dánskej metropole Kodaň, ktorý vypukol v utorok ráno, sa krátko po 16.00 h SELČ podarilo dostať pod kontrolu. Hasiace práce však stále pokračujú, uviedol na popoludňajšej na tlačovej konferencii šéf kodanských záchranárov Jakob Vedsted Andersen.

19:00

Nemecká a francúzska ekonomika, najväčšie v rámci Európskej únie, budú rásť tento aj budúci rok pomalším tempom, než sa pôvodne očakávalo. To sa odrazí aj na vývoji hospodárstva celej eurozóny. Uviedol to v utorok Medzinárodný menový fond (MMF), ktorý zverejnil najnovšie vyhliadky vývoja svetovej ekonomiky (World Economic Outlook).

18:44

Izraelská armáda v utorok potvrdila zabitie veliteľa proiránskeho šiitského hnutia Hizballáh, ku ktorému došlo pri útoku na južný Libanon.

18:22

Európska únia v utorok na konferencii “Náš oceán” v Grécku potvrdila svoju angažovanosť v oblasti medzinárodnej správy oceánov tým, že oznámila 40 záväzkov týkajúcich sa opatrení na rok 2024. Komisia uviedla, že tieto opatrenia budú financované sumou 3,5 miliardy eur z rôznych fondov EÚ.

18:20

Americký minister obrany Lloyd Austin v utorok prostredníctvom videokonferencie rokoval so svojím čínskym náprotivkom Tung Ťünom. Informovala o tom agentúra AFP s tým, že išlo o prvý osobný kontakt šéfov rezortov obrany USA a Číny za takmer 18 mesiacov.

18:11

Ukrajina v utorok oznámila, že identifikovala takmer 37.000 ľudí vrátane vojenského personálu, ktorí sú od začiatku vojny na Ukrajine vo februári 2022 vedení ako nezvestní. Kyjev zároveň varoval, že skutočné číslo môže byť “oveľa vyššie”.

18:02

Dopravné spoločnosti so sídlom v SR by mohli disponovať určitým počtom prenajatých nákladných vozidiel evidovaných v inom členskom štáte Európskej únie (EÚ) bez potreby ich evidencie v SR. Vyplýva to z vládneho návrhu novely zákona o cestnej doprave, ktorý poslanci Národnej rady (NR) SR v utorok posunuli do druhého čítania.

18:00

Európska centrálna banka (ECB) čoskoro zníži sadzby, ak nedôjde k žiadnym veľkým prekvapeniam, uviedla jej šéfka Christine Lagardová. Dodala, že ECB teraz pozorne sleduje vývoj cien ropy.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke motýľ na kvitnúcej rastline Lantana v texaskom San Antoniu

Autor: TASR/AP- Eric Gay

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali