Kysuce a Oravu opäť spája lesná železnica. Zvážali na nej drevo, dnes budú ľudí?

Kysuce a Oravu opäť spája lesná železnica. Zvážali na nej drevo, dnes budú ľudí?
Namiesto parných lokomotív používajú dnes motorové drezíny
Namiesto parných lokomotív používajú dnes motorové drezíny

Vychylovka 23. septembra (TASR/HSP/Foto:TASR) 

 

Jedenásť kilometrov z Vychylovky do Oravskej Lesnej v skúške obstáli 

Skúšobná jazda dvoch motorových drezín dnes preverila zrekonštruovaný jedenásťkilometrový úsek spájajúci Historickú lesnú úvraťovú železnicu (HLÚŽ) v Novej Bystrici – Vychylovke a Oravskú lesnú železnicu v Oravskej Lesnej, ktoré sú súčasťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ). Pre verejnosť sprístupnia vyše hodinovú prehliadkovú jazdu medzi Kysucami a Oravou na začiatku budúcoročnej letnej turistickej sezóny.

Reklama

„Absolvovali sme prvú skúšobnú jazdu po rekonštrukcii časti vzácnej a unikátnej lesnej úvraťovej železničky. Dnes sú na svete dve takéto úvraťové železnice. Jedna je na kysucko-oravskom pomedzí a druhá je v Peru. Zrealizovaním trojročného projektu uvádzame železničku do života. Ale už nie pre pôvodný účel, ktorým bolo zvážanie dreva, ale pre turisticko-historickým dedičstvom podmienený účel. Aby sme návštevníkom ukázali, ako sa tu ťažilo drevo, akí boli naši predkovia umní a zdatní,“ skonštatoval predseda Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár.

 

Reklama

Jeden kilometer za 100 tisíc eur. Keby aj diaľnice boli také lacné 

Investícia do trojročného projektu rekonštrukcie 4,1 kilometra (km) trate na kysuckej strane dosiahla podľa neho 450.000 eur. „Z toho bolo 390.000 eur z fondov Európskej únie (EÚ) a zvyšok predstavovala investícia ŽSK. V roku 2005 a 2007 bola zrekonštruovaná časť trate v Oravskej Lesnej v dĺžke asi 3,5 km, rovnako z fondov EÚ, v hodnote 763.460 eur,“ uviedol Blanár.

Železnička poslúži turistickému ruchu. Jednou zo zastávok je i skanzen
Železnička poslúži turistickému ruchu. Jednou zo zastávok je i skanzen

Hovorca ŽSK Peter Kubica doplnil, že za osem rokov samosprávny kraj investoval do obidvoch častí železničky či už z vlastných prostriedkov alebo z fondov a iných dotácií 2,3 milióna eur. „Je to poskladané z viacerých projektov. Teraz sme práve dokončili veľký projekt z regionálneho operačného programu na revitalizáciu úvratí na kysuckej strane a na to, aby sa drezina s turistami mohla dostať až do sedla Beskyd, čiže na oravskú stranu,“ povedal Kubica.

 

Para, lokomotíva, les, dobrodružstvo i romantika 

Reklama

Doprava na HLÚŽ a OLŽ zostane podľa riaditeľa Kysuckého múzea (KM) v Čadci Miloša Jesenského zachovaná v pôvodnom rozsahu. „Najdobrodružnejšia a najromantickejšia predstava by bola jazda parným vláčikom z Kysúc na Oravu. Trať je dimenzovaná na takúto prevádzku. Ale treba si uvedomiť, že úlohu tu zohrávajú aj bezpečnostné kritériá. Nevozíme drevo, vozíme ľudí a od toho sa odvíja aj myšlienka prevádzkovania. Parné lokomotívy, ktoré používame, sú národnými technickými pamiatkami. Došlo by zbytočne k ich nadmernému opotrebúvaniu. Takže kompromis drezinovej prevádzky je z hľadiska vynaloženého úsilia, financií a šetrnosti, či už k trati alebo parným lokomotívam najlepším riešením,“ skonštatoval riaditeľ KM.

Vy jete a mne nedáte...
Vy jete a mne nedáte...

Návštevníci by podľa neho mali mať popri možnosti obsluhovať elektronické zariadenia, ktoré im budú podávať výklad aj možnosť využiť rôzne atrakcie pozdĺž trasy.

„Celkom určite budeme upozorňovať aj na nie celkom veselé udalosti, ktoré sa odohrávali počas histórie železnice. Už máme zmapované miesta železničných nešťastí. Takže pietnym spôsobom budeme upozorňovať na to, že k histórii železnice patrí nielen námaha a entuziazmus, ale často aj veľký žiaľ alebo nešťastia,“ dodal Jesenský.

Riaditeľka Oravského múzea P. O Hviezdoslava v Dolnom Kubíne Mária Jagnešáková zdôraznila, že prvý rok skúšobnej prevádzky využijú na prípravu marketingových zaujímavostí pre návštevníkov. „Napríklad na oravskej strane v sedle Beskyd chystáme goralskú drevenicu, aby sme prezentovali život Goralov,“ uzatvorila.

 

Reklama
Dovidenia, pán výhybkár
Dovidenia, pán výhybkár

Stavali ju počas prvej svetovej, demontovali sedemdesiatom prvom 

Kysuckú a oravskú lesnú železnicu vybudovali v rokoch 1915 – 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením KOLŽ. Do roku 1971 slúžila na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 km, z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky. Na konci roku 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná. Okrem 8 km úseku Chmúra – Tanečník, v ktorom sa nachádzal unikátny úvraťový systém.

V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy KM v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov HLÚŽ nesie železnica od roku 1991, kedy sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia – Chmúra – 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:27

Rieka Seina sa podľa utorňajších slov francúzskeho prezidenta blíži k tomu, aby sa v nej dalo plávať. V Seine sa tiež majú konať niektoré plavecké preteky v rámci letných olympijských hier od konca júla.

20:25

Súd v Berlíne v utorok odsúdil na podmienečné tresty osem mesiacov troch klimatických aktivistov za posprejovanie Brandenburskej brány. Obžalovaní vo veku 22, 28 a 64 rokov z klimatickej skupiny Posledná generácia sa už predtým priznali, že 17. septembra 2023 nasprejovali Brandenburskú bránu na oranžovo. Argumentovali, že ich akcia bola vzhľadom na klimatickú krízu “primeraným a potrebným protestom”.

20:23

Slovenská tenistka Anna Karolína Schmiedlová sa prebojovala do 2. kola dvojhry na turnaji WTA v Madride. V úvodnom kole vyradila Američanku Sofiu Keninovú 6:2, 6:4. Jej ďalšou súperkou bude ôsma nasadená Tunisanka Ons Jabeurová.

20:09

Európska komisia (EK) podnikne kroky na riešenie ruskej tieňovej flotily ropných tankerov. V rámci ďalšieho balíka sankcií bude hľadať spôsoby, ako sa s ňou vyrovnať. Uviedol to v pondelok (22. 4.) v rozhovore pre Politico švédsky minister zahraničných vecí Tobias Billström.

20:00

Vojaci NATO v Poľsku vysielajú signál, že Aliancia bude brániť všetkých svojich členov. Vyhlásil to v utorok na návšteve Poľska generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg.

19:32

Náklady na obnovu Grécka po minuloročných ničivých záplavách, ktoré si vyžiadali 17 obetí a zničili infraštruktúru, presiahnu tri miliardy eur. Oznámil to v utorok grécky premiér Kyriakos Mitsotakis.

19:12

Čínska sociálna sieť TikTok predložila Európskej komisii (EK) správu o hodnotení rizík svojej novej aplikácie TikTok Lite. Zabránila tak možnej pokute.

19:10

Francúzski letoví dispečeri plánujú vo štvrtok vstúpiť do jednodňového štrajku, pre ktorý hrozí zrušenie väčšiny letov na dvoch najväčších parížskych letiskách. Oznámila to v utorok francúzska asociácia FNAM, ktorá zastrešuje viacero odborových hnutí v letectve.

19:07

Slovenská tenistka Rebecca Šramková nepostúpila do hlavnej súťaže na turnaji WTA v Madride. Vo finále kvalifikácie dvojhry prehrala s Američankou Hailey Baptisteovou nasadenou ako číslo 22 hladko 2:6, 0:6.

19:04

Španielsko v utorok schválilo plán na odškodnenie a ekonomické kompenzácie pre obete sexuálneho zneužívania, ktoré spáchali ľudia spojení s katolíckou cirkvou. Minister spravodlivosti Félix Bolaňos povedal, že plán je založený na odporúčaniach z vlaňajšej správy španielskeho ombudsmana. Dodal, že podľa správy v Španielsku zrejme až približne 440.000 dospelých sexuálne zneužívali ľudia napojení na cirkev. Odškodné podľa jeho slov zaplatí cirkev. Viac podrobností o odškodnení ani o dátume verejného uznania obetí nezverejnili.

19:00

Z Fínska sa vstupom do Severoatlantickej aliancie stala krajina na frontovej línii vzhľadom na zdvojnásobenie dĺžky hraníc NATO s Ruskom. Vyhlásil to v utorok fínsky prezident Alexander Stubb počas návštevy Švédska.

kráľ Gustav  Alexander Stubb
Na snímke švédsky kráľ Gustav (vľavo) a fínsky prezident Alexander Stubb
18:59

Viac než 130 osôb bolo v noci na utorok zatknutých počas pro-palestínskych protestov v areáli New York University (NYU) v USA. Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

18:56

Švédska prokuratúra obvinila v utorok klimatickú aktivistku Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti. Ide o prípad demonštrácií pred švédskym parlamentom, počas ktorých ignorovala výzvu polície na opustenie miesta.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke vyvierajúci minerálny prameň na Sivej Brade neďaleko Spišského Podhradia

Autor: TASR-František Iván

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali