Bratislava 23. januára (TASR) – Ešte výraznejšie zvýhodnenie mýtnych sadzieb pre ekologické nákladné autá a naopak, vyššie sadzby pre staršie a menej ekologické kamióny – taký krok si vie v budúcnosti predstaviť generálny riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák.
Keďže mýtne sadzby sa upravovali od januára tohto roka, ďalšie zmeny by uskutočnil najskôr o dva až tri roky. "Nie je dobré robiť zmenu každý rok. Môj osobný názor je: možno dva – tri roky by to malo ostať tak," povedal Palčák. Nožnice sadzieb mýta medzi ekologickými a neekologickými autami by sa však mali podľa jeho slov otvárať viac. Tým môže štát motivovať dopravcov, aby obnovovali svoj vozidlový park.
Tento trend je pritom v SR citeľný už aj teraz. Napríklad na konci mája 2013, keď sa začalo viac hovoriť o plánovanom zvýhodnení ekologických kamiónov, spadalo na Slovensku podľa údajov VÚD do emisnej triedy EURO IV až VI, čiže medzi najekologickejšie autá, 50,6 % nákladných vozidiel. Ku koncu vlaňajška sa však ich počet zvýšil už na 63 %. Naopak, počet neekologických áut klesol. Kým v máji 2013 bolo v najnižších emisných triedach EURO 0 až II približne 18,4 % áut, na konci minulého roka to už bolo len 10,9 %.
Práve januárové úpravy sadzieb mýta priniesli výraznejšie oddelenie ekologických od menej ekologických áut. Napríklad na diaľniciach a rýchlostných cestách sa zvýšili sadzby pre autá v menej ekologických triedach EURO 0 až II aj o 17 %. Zároveň pre ekologické autá v emisnej triede EURO V a vyššie klesli zhruba o 4 %.