Nitra 23. októbra 2019 (HSP/Foto: Eugen Rusnák)
Ako sme informovali našich čitateľov, prednedávnom sa v Nitre uskutočnilo spoločné zasadnutie „Všeslovanského výboru“ a členov Zväzu západných Slovanov, na ktorom rokovali vedúci predstavitelia slovanských hnutí a spolkov z celej Európy. Na tom zasadnutí pripravili výzvu ukrajinskému prezidentovi, v ktorej ho mali požiadať o to, aby zrušil nacionalistický, protiústavný a protiprávny „jazykový zákon“
Po pripomienkovácej procedúre, niektorých zmenách a doplneniach text výzvy bol schválený a listom odoslaný ukrajinskému prezidentovi Volodymyrovi Zelenskému a na ďalšie inštitúcie.
Autori výzvy apelovali na Volodymyra Zelenského a kompetentné ukrajinské inštitúcie, aby zrušili nacionalistický a nedemokratický „jazykový zákon“, ktorý všetkých predstaviteľov národnostných menšín na Ukrajine zbavuje možnosti získavať vzdelávanie, informácie a pomaly už aj rozprávať sa v rodnej reči. Listy s výzvou vedenie „Všeslovanského výboru“ poslalo na adresu kancelárie ukrajinského prezidenta, Najvyššej rady Ukrajiny a Najvyššieho súdu.
„Výzva
Vedenie Prezídia Medzinárodnej organizácie „Všeslovanský výbor“, členmi ktorej sú predsedovia a predstavitelia občianskych asociácií 14 štátov Európy, počas zasadnutia Prezídia 21. septembra 2019 v Nitre, Slovenská republika, prijali danú výzvu.
Schválený na Ukrajine zákon „O zabezpečení fungovania ukrajinského jazyka ako štátneho“ dotýka sa práv národnostných menšín: Bulharov, Čechov, Maďarov, Poliakov, Rumunov, Rusov, Rusinov, Slovákov a iných, žijúcich na Ukrajine. Počas schvaľovania zákona názor národných menšín nebrali do úvahy.
Tento zákon protirečí medzinárodnému právu a porušuje články medzinárodného práva, ktoré sa Ukrajina zaviazala plniť, vrátane:
Všeobecnej deklarácie ľudských práv.
Čl. 14 Európskej konvencie o ochrane ľudských práv.
Čl. 26 Medzinárodného paktu o občianskych a politických právach.
Daný zákon porušuje celý rad prijatých Ukrajinou medzinárodných záväzkov, ktoré sa stali normami vnútornej legislatívy. Napríklad, princíp nepripustenia jazykovej diskriminácie, zakotvený v Európskej konvencii o ochrane ľudských práv a v Protokolu 12, ktorý je jej súčasťou, v Medzinárodnom paktu o občianskych a politických právach, v Medzinárodnom paktu o ekonomických, sociálnych a kultúrnych právach.
Zákon nezodpovedá Európskej charte regionálnych jazykov a jazykov menšín. Zákon je diskriminačný a protirečí medzinárodnému prácu a ľudskoprávnym záväzkom Ukrajiny, vrátane v rámci OBSE.
Zákon protirečí aj záväzkom Ukrajiny v súvislosti s politickým dialógom s Európskou úniou o otázkach menšín, nediskriminácie a vážením si rôznorodosti v súlade s b. 2. čl. 4 Dohody o asociácii medzi Ukrajinou a Európskou úniou.
Jazykový zákon priamo porušuje Ústavu Ukrajiny.
Zákon o štátnom jazyku podľa svojej vnútornej podstaty vstupuje do protirečia s takými zásadnými legislatívnymi aktmi Ukrajiny, ako:
Deklarácia o štátnej suverenite Ukrajiny,
Deklarácia práv menšín Ukrajiny z r. 1991,
Zákon protirečí bodu 11 Minského komplexu opatrení, počítajúcim s právom na jazykové sebaurčenie.
Zákon je diskriminačný aj smerom k fyzickým a právnickým osobám: cudzincom, osobám bez občianstva atď., práva ktorých sa takto budú porušovať.
Vo svete, v štátoch, v ktorých obyvateľstvo v rovnej miere používa viac, ako jeden jazyk, alebo pozostáva z niekoľkých častí, každá z ktorých za svoj rodný jazyk považuje jazyk svojej kultúrno-jazykovej skupiny, oficiálny štatút má spravidla niekoľko jazykov.
Ukrajina za strategický cieľ svojej zahraničnej politiky vyhlásila členstvo v EÚ, ale týmto spôsobom neuznáva, že sa Spoločná Európa buduje na princípoch politickej kultúrnosti. Navyše súčasná Európska únia dá sa označiť za „teritóriu menšín“, kde sa dodržujú ich jazykové práva.
Vedenie Prezídia „Všeslovanského výberu“ dúfa, že Prezident krajiny, Najvyššia rada zrušia daný zákon v najbližšom období a prispôsobia jazykovú legislatívu k existujúcim normám medzinárodného práva, pritom si vezmú do úvahy aj názor národnostných menšín. Za podmienok etnickej jazykovej rôznorodosti v sfére použitia jazykov treba legislatívne zafixovať tú situáciu mnohojazykovosti, ktorá sa vytvorila historicky, pod vplyvom mnohých faktorov a na ktorú si zvyklo a ktorú používa obyvateľstvo štátu.
Prezídium „Všeslovanského výberu“ ponecháva za sebou právo – v prípade neriešenia tejto problémy ukrajinskou stranou – o polroka začať procedúru v príslušných legislatívnych a právnických inštitúciách za účelom pozastavenia plnenia všetkých bodov Dohody o asociácii Ukrajiny a Európskej únie. Okrem sankcií, v rámci Dohody o asociácii bude žiadať o zbavenie Ukrajiny radu právomocí v PZRE. Požiadame o sankcie právnické inštitúcie OSN. Máme na to všetky možnosti.
Predseda Prezídia Medzinárodnej organizácie „Všeslovanský výbor“ Zdeněk Opatřil /Česko/, členovia Prezídia: Miloš Zverina /Slovensko/, Vladimír Sadkov /Rusko/.
Nitra, Slovenská republika,“ uvádza sa vo výzve Prezídia Medzinárodnej organizácie „Všeslovanský výbor“.
Eugen Rusnák