USA 12. septembra 2017 (HSP/idnes/Foto:TASR/AP-Mark Schiefelbein)
Americká automobilka Tesla, ktorá vyrába výlučne elektromobiliy, sa rozhodla pre veľkorysé gesto. Majiteľom vozidiel, ktorí utekali z Floridy pred hurikánom Irma, dočasne zvýšila dojazd
Elektromobily majú oproti konvenčným spaľovacím motorom obrovskú nevýhodu. Keď dôjde palivo na konvenčnom automobile, jednoducho a rýchlo sa dá doplniť na najbližšej čerpacej stanici. Avšak ak elektromobilu dôjdu batérie, ich znovunabitie rýchlosťou tankovaniu nemôže konkurovať. Hoci Tesla v minulosti prišla s nápadom, ktorého gro je výmena vybitých batérií za nabité, v praxi sa veľmi neosvedčil.
Problém s vybitými batériami je ešte pálčivejší v súvislosti s aktuálnou prírodnou katastrofou na Floride. Majitelia elektromobilov Tesla, ktorí pred hurikánom Irma unikali, však dostali od CEO Tesly Elona Muska “darček”: dočasne im zvýšil dojazd prostredníctvom diaľkovej úpravy softvéru cez vstavaný internet.
„Vozidlá s nainštalovanou batériou 75 kWh, ktoré pred zásahom prešli na jedno nabitie 210 míľ (cca 340 km), môžu teraz prejsť 249 míľ (400 km), čo je úplná kapacita batérie,“ uviedla automobilka na svojom blogu. Hoci zvýšený dojazd o 60 kilometrov sa nemusí zdať ako veľa, no môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.
Predĺženie dojazdu sa ale netýka všetkých vozidiel. Dotknuté sú modely z roku 2016, ktoré firma síce vybavila 75 kWh batériou, no majitelia zaplatili len za 60 kWh verziu, informuje český portál idnes.cz. Zvýšená kapacita podľa cenníka automobilky stojí 3.000 dolárov. Toto predĺženie dojazdu ale, samozrejme, nie je večné a platí len do 16. septembra, kedy sa softvér dotknutých automobilov vráti do pôvodného stavu.
Ako je vo svete zvykom, tento čin Elona Muska sa stretol s uznaním, ale aj s vlnou kritiky. Kritici tohto kroku sa pohoršujú nad tým, že Tesla predáva rovnaké auto za rôzne sumy: „Ak si niekto kúpi auto, malo by mu patriť celé,“ napísal jeden z nich v diskusii. Kritizoval ho aj autor na renomovanom autoblogu Jalopnik Justin Westbrook: „Nie je ťažké si predstaviť scenár, kedy v stave ohrozenia nerozhoduje zákazník alebo vláda, ale súkromná firma.“ Na druhej strane sú obhajcovia Muska, ktorí tvrdia, že zákazníci pri kúpe vozidla vedeli, do čoho idú. Tajomstvo je však prezradené. Kontrolu nad autom od Tesly (a určite nad každým takýmto elektromobilom) môže kedykoľvek prevziať tretia strana, či už to bude hacker alebo štát. A to nie je dobrá správa pre nikoho, najmenej však pre majiteľov Tesly.