UNAS navrhuje uzákoniť, aby sa značná časť z mýta vrátila do infraštruktúry. Poznáme stanovisko parlamentných strán

UNAS navrhuje uzákoniť, aby sa značná časť z mýta vrátila do infraštruktúry. Poznáme stanovisko parlamentných strán

Slovensko 5. júla 2017 (HSP/Foto: toll-collect.de)

 

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) po uplynulých demonštráciách za výstavbu diaľnic poukazuje na závažný problém. Napriek tomu, že autodopravcovia platia poplatky za mýto, reálne investície zo získaných poplatkov sa nepremietajú do zlepšenia cestnej dopravy (viac TU).

Ilustračné foto

„UNAS je za urýchlené začatie budovania diaľnic, ale zároveň žiadame, aby vláda a poslanci prišli s návrhom zákona, ktorý určí, aby značná časť získaných prostriedkov z výberu mýta, bola investovaná do výstavby diaľnic a opravy ciest. Príkladom je Nemecko, ktoré má v zákone zakotvené, že 80 % finančných prostriedkov sa vráti do infraštruktúry,“ vysvetlil predsedníctva UNAS Stanislav Skala.

Reklama

O stanovisko k návrhu únie autodopravcov, ktorá po vzore Nemecka navrhuje uzákoniť, aby sa značná časť finančných prostriedkov vrátila do infraštruktúry, sme požiadali jednotlivé parlamentné strany. Pre Hlavné správy poskytli stanovisko strany SaS, SMER-SD, SNS, Sme rodina, ĽS NS a OĽaNO:

 

Reklama

Sloboda a Solidarita

„Mýto za využitie cestnej siete (za diaľnice a cesty 1. triedy) vyberá dnes Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a tá ich investuje do výstavby a opráv diaľnic a rýchlostných ciest. Slovenská správa ciest, ktorá má na starosti cesty 1. tr. tak nemá z mýta na vlastnej cestnej sieti nič a je odkázaná na “milosť” ministerstva dopravy, koľko im ročne pridelí,“ uviedol poslanec strany Sloboda a solidarita (SaS) Miroslav Ivan.

„Strana SaS považuje investície do infraštruktúry za veľmi podfinancované a aj z tohto dôvodu máme dnes napríklad sieť ciest 1. tr. v horšom stave, ako pred desiatimi rokmi. Mosty na nich sú v katastrofálnom stave. Staviame 1km diaľnic za 45 miliónov eur, čo je prakticky rovnaká suma, akú má dnes Slovenská správa ciest ročne na opravu a údržbu siete ciest 1. tr. v rozsahu 3.300km! To je neakceptovateľné.  Sme presvedčení, že nielen z mýta, ale zo všetkých príjmov od motoristov (spotrebné dane, DPH na ne, mýto, diaľničné známky, registračné poplatky a pod.), ktoré sú v celkovom objeme do 2 mld. eur je potrebné vyčleniť na budovanie cestnej siete podstatne viac. Dnes je to len približne 20% z týchto príjmov štátu. Ak nerátame eurofondy,“ dodal poslanec.

Ivan sa ale nestotožňuje s požiadavkou únie autodopravcov, aby výška získaného obnosu financií, ktorá sa ma späť vráti do infraštruktúry bola stanovená zákonom. „Nie je dôležité, aby to bolo takto riešené zákonom. Veď už dnes ide do cestnej siete celkovo viac, ako sa na mýte vyberie. Toto však nie je jediný zdroj štátnych príjmov od motoristov. Dôležité je, aby malo ministerstvo spracované strategické plány rozvoja budovania a opráv cestnej siete. Aby boli veľké investície posudzované cez hodnotu za peniaze, a aby transparentne o tom motoristická verejnosť bola informovaná, čo sa dnes nedeje,“ ozrejmil.

 

Reklama

SMER – SD

Strana SMER –SD uvádza, že pripomienky autodopravcov sú už splnené. „Strana SMER – SD venuje budovaniu kvalitných ciest zvýšenú pozornosť a vždy hľadala s dopravcami spoločnú reč,“ uviedla Ľubica Končalová, z tlačového odboru strany SMER – sociálna demokracia.

„V prípade mýta  ide celý výber do Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá ho následne používa na budovanie nových diaľnic alebo rýchlostných ciest, či na údržbu už existujúcich. Pripomienky dopravcov sú teda už splnené,“ vysvetlila.

 

SNS

Reklama

Koaličná strana SNS sa s názorom UNAS stotožňuje: „Slovenská národná strana na základe vyjadrenia predsedu Andreja Danka súhlasí s návrhom Únie autodopravcov Slovenska, aby značná časť získaných finančných prostriedkov z výberu mýta, bola investovaná do výstavby cestných komunikácií a ich opráv. Takýto návrh zákona bude určite predmetom ďalších rokovaní,“ uviedla Zuzana Skopcová, riaditeľka kancelárie predsedu strany.

 

Sme rodina

„V tomto prípade by sme si naozaj mali brať príklad od Nemcov, pretože na rozdiel od povinných kvót, toto je rozumné opatrenie. Peniaze získane z ciest použiť na ich údržbu a opravu. Je to potrebné o to viac, že stav našich vozoviek je naozaj katastrofálny a v porovnaní so všetkými našimi susedmi sa naozaj môžeme len hanbiť,“ vysvetlil postoj strany Sme rodina jej predseda Boris Kollár.

Podľa slov Kollára nasledovaniu vzoru Nemecka bránia „štandardní politici, pretože musia kŕmiť svojich oligarchov a potrebujú mať nezviazané ruky ako nakladať s peniazmi. Čím menej transparentných pravidiel, tým lepšie bačovanie.” Poslanci strany návrh na takéto reinvestovanie z mýta do ciest podľa jeho slov naplno podporia.“

 

Ľudová strana Naše Slovensko

Návrh UNAS podporuje aj ĽS Naše Slovensko, pretože podľa strany logika výberu mýta má byť práve taká, aby sa užívatelia ciest a diaľnic poskladali na údržbu existujúcich komunikácií a výstavbu nových komunikácií.

„Podľa zákona č. 474/2013 Z. z.o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov je správcom výberu mýta Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Tá v roku 2009 za veľmi pochybných okolností podpísala zmluvu na prevádzku systému so spoločnosťou SkyToll a. s.,“ uviedol poslanec strany Martin Beluský.

„Pre porovnanie, v Nemecku platia prevádzkovateľovi systému okolo 11 percent z vybraného mýta, na Slovensku sa to pohybuje vo výške až okolo 60 percent,“ vysvetlil poslanec a dodal, že „jediný aspekt, ktorý bráni tomu, aby sa to tak urobilo (aby Slovensko nasledovalo vzor Nemecka pozn. red.), je prepojenie predstaviteľov vlády SR na oligarchov.“

Reklama

 

Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti

Súhlasné stanovisko k návrhu únie autodopravcov zaujala aj ďalšia opozičná strana OĽaNO. “Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti sa s podstatou návrhu Únie autodopravcov Slovenska úplne stotožňuje. Je priam zarážajúce, že využitie mýta nie je od začiatku nastavené spôsobom uvedeným v návrhu, nakoľko súčasný stav umožňuje, aby nadmerne veľká časť peňazí ostávala v rukách súkromnej firmy, ktorá navyše realizáciu mýtneho systému získala nedôveryhodným spôsobom!“ uviedol poslanec Ján Marosz.

„Prostriedky získané výberom mýta majú jednoznačne smerovať na rozvoj a údržbu cestnej infraštruktúry. Prevádzka a údržba samotného mýtneho systému aj podľa skúseností z iných krajín (ČR, Nemecko) predstavuje podľa nastavenia cca 20 percent,“ dodal poslanec.

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:05

Americký prezident Joe Biden v piatok povedal, že je ochotný neskôr na jeseň debatovať so svojím pravdepodobným republikánskym oponentom Donaldom Trumpom. Ide o jeho doteraz najrozhodnejšie vyjadrenie na túto tému.

19:57

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v piatok vyhlásil, že od nového generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie (NATO) očakáva, že uprednostní riešenie obáv Turecka súvisiacich s terorizmom.

19:43

19:41

Americký minister obrany Lloyd Austin v piatok oznámil nový balík pomoci pre Ukrajinu vo výške šesť miliárd dolárov (5,6 miliardy eur).

19:37

Čína vyzýva na začatie medzinárodného vyšetrovania teroristického útoku na plynovod Nord Stream pod záštitou OSN.

Na zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN to oznámil predstaviteľ krajiny pri OSN.

19:10

Podpora členstva v Európskej únii v Poľsku klesla na najnižšiu úroveň za vyše desaťročie. V piatok to ukázali výsledky prieskumu verejnej mienky. EÚ sa pritom pripravuje na voľby do Európskeho parlamentu.

18:53

V nefungujúcom hoteli v juhobrazílskom meste Porto Alegre vypukol v piatok požiar. Zahynulo najmenej desať ľudí a ďalší sú zranení, informovali úrady.

18:40

Ceny ropy sa v piatok popoludní mierne zvýšili. A aj za celý týždeň smerujú k zisku po dvoch týždňoch strát. Podporili ich vyhlásenia ministerky financií USA Janet Yellenovej, že tempo rastu americkej ekonomiky v 1. štvrťroku by mohlo byť revidované smerom nahor, a že inflácia sa zmierni. Obavy z ponuky podporili tiež ceny komodity, keďže napätie na Blízkom východe pokračuje.

18:33

Obrovské množstvo trosiek vrátane nevybuchnutej munície v palestínskom Pásme Gazy sa bude odstraňovať približne 14 rokov, uviedol v piatok predstaviteľ OSN.

18:30

Stretnutie tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome, plánovné na 9. mája, odložili. Povedal to v piatok turecký predstaviteľ pre agentúru AFP.

18:23

Osemnásťročná žena bola v piatok zranená pri útoku nožom v meste Ramla v strednom Izraeli juhovýchodne od Tel Avivu, uviedla polícia.

18:20

Rumunský súd v piatok schválil začatie pojednávania s kontroverzným influencerom Andrewom Tateom a jeho bratom Tristanom v kauze obchodovania s ľuďmi. Dátum však zatiaľ nestanovil.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali