Trnava 17. mája (TASR) – Výberom z tvorby uplynulých desaťročí až po dnešok sa v Galérii Jána Koniarka v Trnave predstavuje výtvarník Juraj Dolán. Pri príležitosti jeho nedávneho životného jubilea zaradila kurátorka Eva Trojanová na výstavu s názvom Asymetria autorove obrazy i inštalácie. Návštevníci si ich môžu pozrieť do 13. júna.
Juraj Dolán sa narodil v roku 1952 vo Veľkej Mači pri Galante. Patrí k umelcom, ktorých tvorba sa označuje ako multimediálna. Venuje sa klasickým diciplínam – maľbe a soche, ale významnú časť jeho práce predstavuje tvorba objektov, perfomance, multimediálnych projektov a scénografie. V multimediálnych projektoch využíva nielen výtvarné prvky a postupy, ale aj pohybové svetelné i zvukové efekty – fotografiu, film, projekciu, tanec, hudbu. Aj na trnavskú vernisáž si pripravil performance, keď konečný vzhľad jeho obrazu šachovnice dodali údery bičov, ktoré odhalili prekrytú rovinu diela.
Na Asymetrii sú Dolánove práce rozdelené do troch celkov – prvým je odozva jeho niekoľkoročného pobytu na africkej púšti, kde tvoril aj veľkoplošné obrazy z piesku a z artefaktov, ktoré našiel na púšti pod ním. V ďalšej časti na nachádzajú inštalácie s tematikou vody a obrazy.
Juraj Dolán už takmer tri desaťročia spoluvytvára súčasnú výtvarnú scénu na Slovensku a aktívne zasahuje najmä do nekonvenčnej oblasti prekračovania médií, je aktívnym účastníkom výtvarných sympózií v maďarskom Mosonmagyaróvári, slovinskej Landave či francúzskom Corance a zároveň pôsobil aj ako organizátor maliarskeho sympózia pre deti v Topoľníkoch a ďalších medzinárodných sympózií.
"Každú prezentáciu, ktorá je vlastne inštaláciou, tvoria nielen nové diela, ale aj staršie v novom kontexte. Zamýšľanie sa nad otázkami existencie súčasného sveta má v tvorbe Juraja Dolána špecifickú podobu, vytvoril si vlastné ikonické znaky, ktoré neznamenajú len ironizujúcu hru so symbolmi, ale naopak, tento formový repertoár umelec významovo zapája do reality súčasného sveta," uviedla kurátorka výstavy. Nie inak to je aj v prípade Asymetrie, kde vytvoril z piesku inštaláciu, poukazujúcu na nezmyselné vojnové konflikty.