Londýn 24. júla 2015 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Sang Tan)
Japonská mediálna spoločnosť Nikkei kupuje The Financial Times. Kúpna cena je prekvapivo vysoká
Tradičný britský časopis “Financial Times” sa stal „Japoncom“ asi 130 rokov po svojom založení. Mediálna skupina Nihon Shimbun Keizei Inc. (Nikkei) kúpila preslávené ekonomické noviny za 844 miliónov libier (cca 1,2 miliardy eur) a odstrihla tak od Financial Times-u mediálny koncern Axel-Springer, čo vo štvrtok potvrdilo aj vydavateľstvo Pearson. Financial Times sám hlásil, že Pearson strávil rok vyjednávaním so spoločnosťou Springer. Spoločnosť Nikkei sa na scéne objavila pred piatimi týždňami. Springer sa len 15 minút pred vyhlásením dohody dozvedel, že vlastníkom novín sa stane japonská spoločnosť.
“Boli sme takmer 60 rokov hrdým majiteľom FT,” povedal šéf spoločnosti Pearson – John Fallon. V mediálnom sektore však bol dosiahnutý medzník – so silným rastom v mobilnom segmente a rastom sociálnych médií môže byť žurnalistický a ekonomický úspech najlepšie zabezpečený jedine v lone globálnej a digitálnej spoločnosti. Šéf spoločnosti Nikkei – Tsuneo Kita – nazýval “Financial Times” jednou z najviac rešpektovaných spravodajských organizácií na celom svete.
Transakcia by mala prebehnúť vo štvrtom štvrťroku, no najprv musí prejsť schválením protimonopolného úradu. Pearson má podľa dostupných informácií aj naďalej vlastniť 50-percentný podiel na týždenníku “The Economist” a ostáva tak v komplexe Financial Times v Londýne.
Japonci hovoria o najväčšom prevzatí mediálnej spoločnosti v histórii. Nakladateľstvo Nikkei má najvyšší náklad medzi hospodárskymi denníkmi po celom svete. Obeh ranných vydaní je viac ako tri milióny kusov. Avšak pretože mnoho čitateľov je v dôchodkovom veku, skupina rozširuje svoje on-line podnikanie s cieľom zabezpečiť budúci rast.
V – pre médiách obzvlášť dôležitej a kľúčovej – digitalizácii je britský “Financial Times” považovaný za priekopníka. Už od roku 2012 sa pravidelne predáva viac digitálnych vydaní než tlačených. Celkový náklad sa podľa údajov spoločnosti Pearson počas posledných piatich rokov zvýšil o viac ako 30 percent na 737.000 vydaní. Z toho bolo 70% v digitálnej forme. Noviny však stále viac hľadajú spôsob, ako s novinárskym obsahom zarobiť peniaze v prostredí internetu.