Bratislava 7. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR František Iván)
Štát do výstavby diaľnic dlhodobo investuje štvornásobne viac, ako sú celkové tržby z mýta. Len investičné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2010 až 2018 dosiahli 4,55 miliardy eur, čo je trojnásobok celkového objemu výberu mýta v tomto období (1,57 miliardy eur)
Informovala o tom v piatok NDS s tým, že popri tom bol realizovaný PPP projekt na R1 Nitra – Tekovské Nemce a severozápadnom obchvate Banskej Bystrice so stavebnými nákladmi 887 miliónov eur a v rámci ďalšieho PPP projektu sú v súčasnosti rozostavané úseky D4 a R7 v okolí Bratislavy so stavebnými nákladmi 860 miliónov eur. Štát teda v rokoch 2010 až 2018 priamo do výstavby diaľničnej infraštruktúry investoval 6,29 miliardy eur, teda štvornásobne viac, ako vybral na mýte.
“Zároveň NDS od roku 2010 odovzdala motoristom do užívania 39 stavieb vo výške 3,018 miliardy eur. Spolu s PPP projektom R1 Nitra – Tekovské Nemce ide o stavby za 3,9 miliardy eur, čo je viac ako dvojnásobok celkových tržieb z mýta,” uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Aktuálne má NDS rozostavaných deväť stavieb za 2,05 miliardy eur a realizuje sa aj PPP projekt D4/R7 (stavebné náklady 860 miliónov eur). Spolu ide o rozostavané úseky za 2,91 miliardy eur, čo je takmer dvojnásobok príjmov z mýta. “Peniaze z mýtneho systému teda tvoria iba časť investičných nákladov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, štát do nich dlhodobo dáva približne štvornásobok,” poznamenala Michalová.
NDS zdôrazňuje, že bez ohľadu na rozdelenie čistých výnosov z mýta, všetky vybrané financie išli do diaľnic a rýchlostných ciest. “Prevádzka a údržba patria popri samotnej výstavbe k neoddeliteľnej súčasti využívania tejto cestnej siete. Celkové tržby z mýta (1,57 miliardy eur) predstavujú iba 25,6 percenta celkových zdrojov NDS (6,16 miliardy eur) v rokoch 2010 – 2018,” dodala Michalová.