Bratislava 24. júla (TASR) – Medzinárodné testy PISA budú žiaci v roku 2015 absolvovať výhradne elektronicky. Slovenským žiakom má pomôcť lepšie zvládnuť elektronickú formu medzinárodného testovania národný projekt Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania, ktorý realizuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Prevažne u eurofondov naň pôjde 28,2 milióna eur.
Ústav v súčasnosti spracúva výsledky testovania 15-ročných žiakov štúdie OECD PISA 2012, zistené informácie plánuje využiť aj pri tvorbe úloh a testov. "Žiaci škôl zapojených do projektu si častejším elektronickým ‘skúšaním’ počas školských rokov 2013/2014 a 2014/2015 ľahšie zvyknú na modernú formu preverovania vedomostí," uviedol hovorca ministra školstva Michal Kaliňák.
Testy PISA tvoria medzinárodní odborníci. V roku 2012 obsahovali úlohy z matematickej, čitateľskej, prírodovednej a finančnej gramotnosti a riešenie problémov. "Po metodickej stránke môžu byť poznatky z PISA 2012 obohatením národného projektu," vysvetlila riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská. Dodala, že okrem spomenutej analýzy môžu tvorcovia úloh a testov nahliadnuť do starších cyklov štúdií OECD PISA a do databázy úloh z prechádzajúcich cyklov štúdií TIMSS a PIRLS, ktoré zisťujú zručnosti a vedomosti žiakov štvrtého ročníka v matematike, prírodných vedách a čítaní, ako aj do štúdie ICILS, ktoré sa zameriava na počítačovú a informačnú gramotnosť žiakov v ôsmom roku školskej dochádzky.
"NÚCEM kladie dôraz na vypracovanie nových a originálnych testov pre elektronické testovanie pre všetky vzdelávacie oblasti a úrovne," informovala Kanovská učiteľov na júlovom školení k tvorbe testovacích nástrojov v Bratislave. Konštatovala, že vytvorenie kvalitnej úlohy a testu je náročné a preto je dobré využiť aj zahraničné skúsenosti. V tvorbe elektronických úloh a testovaniach žiakov prostredníctvom počítačov sú progresívne najmä krajiny na severe a západe Európy. Z technologického, obsahového a výskumného hľadiska riaditeľka Kanovská považuje za inšpiratívny holandský systém testovania vrátane modelu banky úloh, ktorý je z hľadiska tvorby úloh a testov, ako aj výskumu v oblasti kvality vzdelávania jeden z najšpičkovejších v Európe.
Podľa údajov z roka 2012 elektronické testovanie na rôznej úrovni používa 18 európskych štátov. Slovensko sa do elektronického testovania zapojilo v roku 2008. Napríklad v Dánsku, Holandsku, Nórsku a Estónsku elektronicky testujú na najvyššej národnej úrovni, na Slovensku a v Rumunsku na úrovni pilotných testov, v Česku a Rakúsku na úrovni hodnotenia. "Čím viac dokážeme úspešne využiť poznatky a informácie získané z takýchto prestížnych meraní, o to viac sa priblížime hodnoteniam kvality, ktoré nebudú pocitové ale faktografické a štandardizované, čo napokon ocení nielen široká učiteľská verejnosť, ale aj samotní žiaci," tvrdí minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD).
V rámci projektu Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania, na ktorý pôjde prevažne z eurofondov asi 28,2 milióna eur, vznikne 30.000 nových úloh a 150 testov zo všeobecno-vzdelávacích predmetov pre druhý stupeň základných škôl a pre stredné školy z týchto predmetov: slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra, anglický jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, biológia, fyzika, chémia, dejepis, geografia, občianska náuka, matematika, informatika. Nové úlohy a testy vytvoria stovky učiteľov z rôznych regiónov Slovenska.
maš vs