Bratislava 9. júla 2018 (HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek by mal predložiť plán rozvoja dopravy vo verejnom záujme predtým, než začne robiť konkrétne výberové konania na jednotlivé linky. Reaguje strana Sloboda a Solidarita na zámer rezortu vyhlásiť súťaž na prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Komárnom, keďže RegioJetu končí zmluva v roku 2020. Liberáli pripomínajú, že po skončení platnosti súčasných zmlúv stále nie je isté, čo bude ďalej.
„Vítame aktivitu ministra dopravy, avšak považujeme ju za nesystémovú, lebo do dnešného dňa nebol ministerstvom dopravy predstavený koncept, ako chce dotovať dopravu vo verejnom záujme po roku 2020,“ uviedol poslanec NR SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. V Programovom vyhlásení vlády sa súčasná garnitúra zaviazala vytvoriť tzv. dopravnú autoritu, ktorá bude objednávať všetku dopravu vo verejnom záujme centrálne, teda aj vlakové a autobusové spojenia, čím chce odstrániť súbehy týchto spojov a zároveň koordinovať napojenia jednotlivých druhov dopravy. „Prešli však viac ako dva roky od nástupu vlády, blíži sa rok 2020, avšak ministerstvo do dnešného nepredstavilo žiadne konkrétne návrhy. Nevieme, ako by takáto autorita mala fungovať, aké by mala mať kompetencie, aké legislatívne zmeny to prinesie a aké bude stanovisko VÚC, ktorým by v takomto prípade bola odobratá kompetencia objednávať si regionálne autobusy,“ poznamenal poslanec Ivan.
Liberáli žiadajú ministra dopravy, že ak hovorí o liberalizácii železničnej dopravy, potom je najvyšší čas, aby predložil na verejnú diskusiu návrh, ako si predstavuje fungovanie dopravnej autority na Slovensku. „Liberalizovať železničné linky predtým, ako bude jasný ich ďalší spôsob objednávania, je krajne nezodpovedné,“ tvrdí tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan, ktorý celú situáciu vníma ako premárnené dva roky na nájdenie poctivého a systémového riešenia rozvoja verejnej dopravy.
Redakciu informovala Katarína Svrčeková, vedúca Komunikačného oddelenia a hovorkyňa Sloboda a Solidarita