Bratislava 16. júna 2019 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Strana SaS vyzýva ministerku vnútra Denisu Sakovú, aby sledovala verejný záujem a nie záujmy ľudí v pozadí firmy Turčan Delta, ktorá má monopol na dodávanie ešpézetiek
Otáľanie s vyhlásením verejnej súťaže na dodávateľa je doslova trestuhodné i v súvislosti s medializovanými informáciami, že Českej republike sa podarilo na základe súťaže získavať ešpézetky za dve eurá, pričom na Slovensku to vychádza na neuveriteľných 9 eur. Toto je názorná ukážka, ako nominanti Smeru-SD „hospodária“ s verejnými financiami. Podľa samotnej ministerky v odpovedi na našu interpeláciu, už v júni 2018 ministerstvo pripravovalo tender na nového dodávateľa ešpézetiek. To, že ani v polovici roka 2019 nie je súťaž spustená, vyvoláva podozrenie z úmyselného konania ministerky v záujme zachovania dodávok od doterajšieho dodávateľa aj v ďalších rokoch. Pod časovým tlakom, ktorý si spôsobuje samotné ministerstvo hrozí, že bude treba nakoniec predĺžiť kontrakt s firmou Turčan Delta.
Strana SaS v minulosti navrhla niekoľko zmien, ktoré by zlepšili život motoristom z hľadiska finančných úspor i zníženia byrokracie. Znova ich dávame do pozornosti verejnosti, vrátane ministerky Sakovej. Evidenčné číslo vozidla (ŠPZ) by sa viazalo na majiteľa, nie na vozidlo. Tým by sa stalo prenosným na nové vozidlo, ktoré by si tento majiteľ kúpil a rovnako by nebolo nutné meniť ešpézetku pri zmene okresu. Dnes úplne zbytočne končia tisícky tabuliek v kovovom šrote. Nové ešpézetky by sa neoznačovali podľa okresov, ale jednotne pre celú Slovenskú republiku. Chránený vzor ešpézetky by nebol vlastníctvom súkromnej firmy, ale štátu.
Aj na týchto príkladoch vidno, že na Slovensku existuje obrovský priestor na zvyšovanie efektívnosti štátnej správy a s tým spojené úspory. Iba prostredníctvom úspor môžeme presmerovať zdroje tam, kde najviac chýbajú – do školstva, zdravotníctva, verejných služieb.
Miroslav Ivan, tím líder SaS pre dopravu.