Bratislava 11. decembra 2017 (HSP/Foto:TASR/AP-Markus Schreiber)
Emisná kauza “dieselgate” z roku 2015 sa posúva do novej roviny. Viac ako 11 miliónov vozidiel značky Volkswagen bolo postihnutých nelegálnym softvérom na úpravu informácií o emisiách. Automobilka ich postupne zvolávala do autorizovaných servisov, aby odstránila tento problém. Teraz sa ozývajú hlasy, že Volkswagen pristupoval k majiteľom na celom svete rôznym metrom. Informujú o tom Hospodárske noviny.
V Spojených štátoch sa majitelia postihnutých motorov dočkali nápravy i finančného odškodnenia pomerne rýchlo, no v Európe výrobca k podobným krokom odmieta pristúpiť. Zákazníci starého kontinentu sa však cítia podvedení a požadujú rovnosť. Hromadné žaloby sa začali množiť v Nemecku odkiaľ sa rozšírili do ďalších krajín.
Podľa najnovších správ by sa odškodnenia mali dočkať aj napríklad Slováci. „Emisný škandál prepukol pred dvoma rokmi, no kým americkí zákazníci boli odškodnení takmer okamžite, práva európskych majiteľov automobilov sú stále ignorované. Hromadná masová žaloba v Nemecku však dokazuje, že výrobcovia áut sa budú za svoje konanie zodpovedať aj tu,“ vysvetľuje generálna riaditeľka Európskej spotrebiteľskej organizácie Monique Goyens.
Ako v septembri informovali České noviny, vlna žalôb na nemeckú automobilku a jej sesterské divízie sa zdvihla aj u našich západných susedov. Vyše 600 poškodených tu zastupuje spoločnosť Safe Diesel, ktorá žiada odškodnenie cca 121 miliónov českých korún. Medzi poškodenými sú spotrebitelia, podnikajúce fyzické osoby aj právnické osoby.
Už v marci 2017 sa na súd prostredníctvom firmy obrátilo prvých päť osôb. Spoločnosť pre každého majiteľa požaduje od automobiliek kompenzáciu 220.000 korún. Podľa zástupcov Škody nevznikla ale užívateľom týchto vozidiel žiadna ujma.
“Mohli by sme ešte s novou vlnou žalôb čakať, informovať nerozhodnutých spotrebiteľov a prehlbovať argumentáciu k súdnemu prerokúvaní, však vidíme reálnu hrozbu premlčania niektorých nárokov. To by mohlo nastať už teraz, s druhým výročím vypuknutia aféry dieselgate. Volkswagen síce verejne oznámil, že nebude na lehote premlčania bazírovať prinajmenšom do konca tohto kalendárneho roka, avšak z hľadiska právneho na toto vyhlásenie nemožno spoliehať,” uviedol advokát majiteľov vozidiel František Honsa.
Aféra vypukla pred dvoma rokmi, keď americké úrady zistili, že značky koncernu VW, vrátane Škody, k motorom TDI s emisnou normou Euro 5 inštalovali softvér, ktorý vedel rozpoznať homologačné merania emisií a upraviť režim motora tak, aby testom prešiel. V bežnej prevádzke však boli vyššie emisie. Celkovo sa problém dotkol 11 miliónov áut, z toho viac ako jedného milióna škodoviek.
Podľa hovorcu Škody pre ČR Vítězslava Pelca automobilka vyvinula technické riešenie pre úpravu dotknutých motorov EA 189 a v servisoch už upravila dve pätiny z 94.000 dotknutých vozidiel. “Vykonanie technického opatrenia nemá nepriaznivý vplyv na údaje o spotrebe paliva, emisiách CO2, výkone motora, krútiacom momente, emisiách hluku, čo preukázali testy vykonávané pre úrad, ktorý pre vozy udelil typové schválenie, aj nezávislé testy v odborných automobilových tituloch. Údaje týkajúce sa schválenia ES vozidla zostávajú v platnosti. Všetky vozidlá možno tak bez obmedzenia pred aj po vykonaní technických opatrení používať, zákazníkom nevznikla a s prevádzkovaním vozidla naďalej nevzniká žiadna ujma, povedal Pelc agentúre ČTK.