Prešov 28. mája 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Mesto Prešov zavedie novú parkovaciu politiku, ktorej súčasťou je postupné spoplatňovanie parkovania, až od začiatku budúceho roka. O posune platnosti všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel rozhodli mestskí poslanci na svojom dnešnom rokovaní. Zároveň prijali aj niekoľko úprav znenia nariadenia, ako aj harmonogram zavádzania regulácie statickej dopravy na území mesta
Ako pre agentúru SITA uviedol druhý viceprimátor mesta Prešov Pavol Neupauer, najväčšou zmenou je posunutie začiatku účinnosti nariadenia na 1. januára 2021, keďže súčasné VZN je nastavené k 1. júlu tohto roku. „Toto je asi najdôležitejšia vec, posunúť účinnosť tohto nariadenia, aby sme mohli spustiť procesy ako verejné obstarávanie na aplikácie, poprípade na nákup parkovacích automatov,“ uviedol Neupauer, ktorý má vo svojej kompetencii parkovaciu politiku mesta.
Zmeny sa dotkli aj ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP). Poslanci vypustili časť textu, ktorý hovorí o nároku na vyhradenie parkovacích miest pre osobu ŤZP, ktorá je vlastníkom motorového vozidla, na kúpu ktorého mu bol poskytnutý príspevok od ÚPSVaR alebo kompenzácia finančných prostriedkov súvisiacich s prevádzkou tohto vozidla. Zároveň zjednotili cenu parkovania prostredníctvom SMS s cenou lístka z automatu alebo prostredníctvom webovej aplikácie. „Čo sa týka ŤZP, tam boli viac-menej veľmi prísne tie pravidlá, tak sme to jednoducho po dohode s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny zjemnili. Pri platbe prostredníctvom SMS bola cena navýšená, keďže tá úhrada musí prejsť aj bankou, čo cenu zvyšuje. Poslanci chceli, aby nebola navýšená, aby bola tá cena jednotná, takže to pôjde na úkor mesta,“ vysvetlil Neupauer.
V meste vznikne aj 17 zón regulovaného parkovania. To v meste funguje od roku 2008, zatiaľ sa ale týka iba centra mesta. Po novom sa rozšíri aj na sídliská. Nová koncepcia parkovania bude platiť na území celého Prešova s výnimkou štvrtí s rodinnou zástavbou alebo priemyselných či obchodných zón, ktoré nie sú poznačené enormnou dopravnou záťažou.