Bratislava 15. apríla 2024 (HSP/ The Japan Times / Foto:TASR-Jakub Kotian)
Nedostatok kvalifikovaných mechanikov zvyšuje náklady na opravu elektromobilov. The Japan Times sa pozrel na to, prečo predaj elektromobilov po celom svete klesá a ako s tým bojujú európske krajiny
Predaj elektromobilov na kľúčových trhoch po celom svete klesá. Podľa poisťovní a firiem poskytujúcich servis (ako je napríklad AA, ktorá poskytuje pomoc na cestách v Spojenom kráľovstve), nedostatok mechanikov vyškolených na najpokročilejšie opravy elektrických vozidiel pomáha zvyšovať náklady na opravy vozidiel. Ak sa k tomu pripočítajú ďalšie výdavky, ktoré ovplyvňujú dlhé čakacie lehoty na náhradné diely, poisťovne sa rozhodnú zlikvidovať autá s relatívne nezávažným poškodením. A tak sa elektrické modely predčasne posielajú na vrakovisko.
„Zdanlivo jednoduchá havária, ktorá poškodí batériu alebo priestor, v ktorom sa batéria nachádza, môže spôsobiť úplný odpis vozidla,“ povedal Marco Distefano, výkonný riaditeľ britskej maloobchodnej divízie poisťovne Axa SA. „A v konečnom dôsledku to zvyšuje cenu poistného,“ dodáva.
Nedostatok kvalifikovaných mechanikov
Podľa Inštitútu automobilového priemyslu, ktorý poskytuje mechanikom školenia a udeľuje certifikáty, je menej ako 10 % z cca 236 000 britských automechanikov kvalifikovaných na priamu prácu s batériami elektrických vozidiel alebo ich krytmi. Aj keď mnohí technici dokážu vykonávať menej náročné úlohy, najnáročnejšie opravy si vyžadujú ďalšie odborné školenie vzhľadom na zložité elektrické obvody a riziko úrazu elektrickým prúdom.
„Náročnosť sa pomerne výrazne zvyšuje, pretože musíte pracovať naozaj bez chýb,“ povedal Darren Naughton, školiteľ AA. „V týchto systémoch je aj najmenšia chyba okamžitá smrť,“ dodal.
Podľa britskej konzultačnej spoločnosti Thatcham Research sa vodiči obávajú aj toho, že zrážka s elektrickým vozidlom bude s väčšou pravdepodobnosťou viesť k jeho vyradeniu z prevádzky. V správe z minulého roka sa uvádza, že dopyt po ekologických vozidlách brzdia aj dlhé dodacie lehoty a nedostatok funkčných nabíjacích miest.
Kríza sa prehĺbi
Keďže na cestách je už 1 milión elektromobilov, predpokladá sa, že kríza sa ešte prehĺbi. Opravovne v Spojenom kráľovstve už začínajú školiť zamestnancov. Podľa odhadov IMI bude v Spojenom kráľovstve do roku 2035, (keď vstúpi do platnosti zákaz predaja nových spaľovacích vozidiel), stále chýbať približne 30 000 kvalifikovaných technikov.
Podiel elektromobilov na trhu v Spojenom kráľovstve sa od roku 2022 pohybuje na nízkej úrovni. V marci predstavovali 15 %, podľa údajov Society of Motor Manufacturers & Traders. „Náklady na poistenie sú v porovnaní s konvenčnými vozidlami dvojnásobné,“ uviedla v januári agentúra Bloomberg.
K tomu, aby poisťovne kedysi priamočiaro rozhodovali o tom, či vozidlo po nehode opravia alebo vymenia, prispievajú aj ďalšie faktory. Náhradné diely sú drahé a ich dovoz zo zahraničia trvá dlhšie. To predlžuje odstávku poškodených vozidiel a zvyšuje vedľajšie náklady, ako napríklad prenájom vozidiel.
Elektromobily končia na vrakovisku
Keď sa náklady na likvidáciu blížia k hodnote vozidla alebo ju prevyšujú, poisťovňa zvyčajne preberie vozidlo do vlastníctva a buď ho zošrotuje, rozoberie na súčiastky, alebo ak je škoda minimálna , tak ho opraví a znovu predá,.
Britská spoločnosť Synetiq, ktorá sa zaoberá demontážou automobilov, zaznamenala za posledný rok 55 % nárast počtu likvidácií elektromobilov a elektrických dodávok. Spoločnosť zriadila prevádzku na recykláciu drahých materiálov batérií, ako je lítium a nikel.
Vysoké náklady na opravy už dlho trápia výrobcov elektrických vozidiel, ako je Tesla. Najznámejší predajca elektromobilov nemá špecializovanú servisnú sieť ako tradiční výrobcovia automobilov. Hertz, americký gigant v oblasti prenájmu automobilov, musel Tesly z ponuky vyradiť po tom, čo náklady na opravu ľahko poškodených položiek, ako napríklad radarov, zvýšili náklady na ich opravu.
Podľa Leeho Houstona, technického špecialistu na elektromobily v AA, sa mnohé z áut, ktoré sú v Spojenom kráľovstve rozobrané alebo zošrotované, dajú opraviť. „ Akonáhle je batéria preliačená alebo poškodená, ide o výmenu v hodnote 15 000 až 20 000 libier. Táto škoda úplne znehodnotí auto,“ povedal.
Iné krajiny sa s týmito problémami vysporiadali efektívnejšie
V Nemecku je najväčší európsky trh s automobilmi. Podľa ADAC, hlavného dodávateľa cestných služieb v krajine, je nedostatok kvalifikovaných pracovníkov menej výrazný ako v Spojenom kráľovstve.
V Nórsku, kde až 82 % nových automobilov predaných v minulom roku bolo elektrických, “nie je problém s odbornou kvalifikáciou,“ uviedol hovorca Nórskej automobilovej federácie. Aj keď v Nórsku je všeobecný nedostatok mechanikov.
„Vo Švédsku sa zručnosti mechanikov v oblasti elektromobilov rýchlo zlepšujú,“ uviedla Švédska asociácia pre predaj a opravy motorových vozidiel.
Hoci dodatočné školenie potrebné na opravu batérie elektromobilu nie je lacné, problémy v Spojenom kráľovstve nie sú neprekonateľné. Spoločnosť Axa U.K. vyčíslila náklady na štyri dni školenia na približne 2 500 libier na mechanika. To je pre väčšie reťazce realizovateľné, hoci menšie predajne sa budú musieť rozhodnúť, či sa do toho pustia.
V Kwik Fit, jednej z najväčších britských skupín autoservisov, len 15 z približne 1 500 technikov spĺňa štandard 3. alebo 4. úrovne, ktorý sa vyžaduje na opravu článkov a modulov batérií pre elektrické vozidlá.
Ben Boot, vedúci oddelenia vývoja pre servis, údržbu a opravy spoločnosti Kwik Fit, očakáva, že táto práca nakoniec priláka väčší počet adeptov, ktorí si lepšie poradia s diagnostikou a elektrotechnickými koncepciami.
„Pokiaľ ide o opravu batérií a opravu jednotlivých článkov a modulov, stále existujú obavy z neznámeho,“ povedal Boot. „Keď bude viac plne vyškolených technikov pre elektrické vozidlá, oprava namiesto ich celkovej výmeny sa stane výhodnejšou ponukou,“ dodal.
Prečítajte si tiež :