Bratislava 16. októbra 2019 (SITA/HSP/Foto:SITA-Alexandra Čunderlíková)
Novela zákona o energetickej hospodárnosti budov, ktorú dnes schválili poslanci Národnej rady SR, prevezme európsku smernicu z roku 2018. Tá obsahuje opatrenia pre členské štáty, pre investorov v stavebníctve a v energetike k tomu, aby energetický systém do roku 2050 dosiahol dlhodobý cieľ energeticky efektívneho a dekarbonizovaného fondu všetkých bytových a nebytových budov, verejných i súkromných. Ich užívanie totiž spôsobuje až 36 % všetkých emisií oxidu uhličitého (CO2) v EÚ
Novela s navrhovanou účinnosťou 10. marca 2020 sa týka cieľov a opatrení na zvýšenie požiadaviek na energetickú hospodárnosť budov – bytových i nebytových bez ohľadu na ich vlastníkov. Ide o nové a existujúce budovy po ich významnej obnove, ktoré by mali mať takmer nulovú potrebu energie. Ako hlavný nástroj na dosiahnutie tohto cieľa smernica zavádza programový dokument Dlhodobá stratégia obnovy fondu budov na roky 2020 až 2050.
“Na podporu elektromobility sa zavádza povinnosť vybaviť nabíjacimi stanicami elektrických vozidiel a infraštruktúrou vedenia pre vlastníka novej alebo významne obnovenej budovy, ktorá má viac ako desať parkovacích miest, resp. nebytovej budovy s viac ako dvadsiatimi parkovacími miestami,” povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.
Neprešiel pozmeňujúci návrh poslanca Miroslava Ivana, aby malé a stredné podniky mali výnimku z povinnosti inštalovať nabíjaciu stanicu vo svojich objektoch. Takúto výnimku podľa poslanca umožňuje smernica Európskej únie z roku 2018, no rezort dopravy ju v novele neuviedol. “Považujeme zavedenie povinnosti inštalovať nabíjacie stanice do objektov, ktoré vlastnia a prevádzkujú malé a stredné podniky, za zbytočnú záťaž podnikateľského prostredia a uplatňovanie smernice EÚ nad rámec povinností členského štátu únie. Inštalácia nabíjacích staníc by v takýchto prípadoch mala byť na dobrovoľnom rozhodnutí vlastníka,” uviedol Ivan.
Ministerstvo dopravy a výstavby pre agentúru SITA spresnilo, že nové a významne obnovované nebytové budovy s viac než desiatimi parkovacími miestami budú musieť mať aspoň jednu nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Zároveň budú musieť mať inštalované vedenie na minimálne jedno z každých piatich parkovacích miest s cieľom umožniť v neskoršom štádiu inštaláciu nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Nové a významne obnovované bytové budovy s viac než desiatimi parkovacími miestami budú musieť mať inštaláciu vedenia na každé parkovacie miesto so zámerom umožniť neskôr inštaláciu nabíjacích staníc pre elektromobily. “Do 1. januára 2025 stanovíme požiadavky na inštaláciu minimálneho počtu nabíjacích staníc pre všetky nebytové budovy s viac ako 20 parkovacími miestami,” uviedol rezort dopravy.