Bratislava 1. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Udržanie sociálnych výhod pre učiteľov, zabezpečenie dostatočného finančného krytia či systém vyhľadávania vedeckých talentov. To sú len niektoré veci, na ktoré by sa mal podľa terajšej ministerky školstva Martiny Lubyovej (SNS) a predsedu Slovenskej akadémie vied Pavla Šajgalíka zamerať budúci minister
Podľa odborníčky na školstvo Miroslavy Hapalovej by jeho prvé kroky mali viesť k získaniu si dôvery a k prebudeniu nadšenia u ľudí na zmeny. Slovenská komora učiteľov (SKU) zase očakáva, že nový minister bude menej hovoriť a viac konať. Kto sa postaví do čela rezortu sa rozhodne po parlamentných voľbách, ktoré budú 29. februára.
Podľa Lubyovej bude pre jej nasledovníka výzvou zachovať úroveň sociálnych výhod a ďalšie zvyšovanie platov. „Náš rezort bol relatívnym víťazom uplynulého obdobia. O to ťažšie bude, aby si zachoval túto vedúcu pozíciu aj v budúcnosti,“ povedala v rozhovore pre agentúru SITA. Podľa nej to bude nielen náročné, ale aj drahé. Ako dodala, úspech bude záležať od toho, či sa podarí udržať spoločenskú náladu a prioritu zamerať sa na školstvo a či budúce vlády budú naozaj ochotné dávať čím ďalej, tým viac peňazí do školstva.
Predseda SAV očakáva od budúceho ministra významnú podporu vzdelávania na Slovensku. Podľa neho by mal byť schopný nastaviť metodiky s finančným krytím. Ako dodal, v uplynulom období sa vymyslelo množstvo dobrých programov, no kvôli nedostatku peňazí sa neuskutočnili. Nový minister by mal tiež podľa Šajgalíka nastaviť systém vyhľadávania excelentných študentov vhodných pre vedeckú prácu. „Keď ich nájdeme, musíme mať zázemie pre ich prácu, pracovné podmienky musia byť adekvátne, musia mať európsku úroveň. To je spojená nádoba. Nemôžem povedať, že stačia peniaze. My potrebujeme naozaj vybudovať systém podpory excelentnosti a podpory kvalitnej vedy, ktorá je na hranici poznania. To je to, čo potrebuje Slovensko, aby sme sa do tejto oblasti dostali, aby sme to rozvíjali,“ vysvetlil Šajgalík.
„U nás je prítomné očakávanie, že ak sa urobí zmena, tak potom sa pobeží v relatívne nemennom systéme vzdelávania dlho. Nový minister by mal vedieť nadchnúť ľudí, ktorí sú v tom systéme, a pripraviť ich na to, že zmena v systéme bude neustála,“ priblížila v rozhovore pre SITA analytička Hapalová. Zmeny sú podľa nej rýchle a vzdelávanie na ne musí nevyhnutne reagovať. Vysvetľuje ďalej, že ministerstvo by si nemalo len niečo vymyslieť, ale malo by aj zabezpečiť, aby to ľudia vedeli zaviesť do praxe. Riaditeľka iniciatívy To dá rozum Renata Hall pripomína, že bude nové programovacie obdobie štrukturálnych fondov, a preto by bolo podľa nej najlepšie pripraviť využívanie prostriedkov z týchto fondov tak, aby reflektovali všetky zmeny, ktoré ministerstvo chystá.
Nová vláda by mala podľa SKÚ svoju pozornosť výrazne zamerať na školstvo. „Učitelia i školy majú už veľkú imunitu voči pekným rečiam. Očakávame, že nový minister bude menej hovoriť a viac konať konkrétne kroky, na ktoré dlho čakáme – učebnice, zjednotenie financovania, rady škôl, platy, nastavenie europrojektov,“ priblížil Viktor Krížo za komoru učiteľov. Doplnil, že je potrebné, aby budúci minister bral učiteľov a školy vážne. Očakávajú zavedenie participatívnych a demokratických procesov na úrovni ministerstva. Teda spoluprácu, otvorenosť či transparentnosť. Boli by tak podľa neho príkladom pre okresné úrady, priamo riadené organizácie, zriaďovateľov, riaditeľov i učiteľov, ako viesť aj moderné vyučovanie v školách.