OTS: V IC vlakoch môžu cestujúci cestovať lacnejšie, ak si kúpia lístok skôr
Bratislava 26. apríla (TASR/OTS) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., (ZSSK) od 1. mája 2013 upravuje spôsob nákupu cestovných lístkov na niektoré IC vlaky. V praxi bude ešte viac ako doteraz uplatňovať princíp: "Čím skôr kúpiš lístok, tým lacnejšie cestuješ." ZSSK pristúpila k tomuto kroku aj preto, aby s dostatočným časovým predstihom vedela nastaviť kapacitu IC vlakov a podľa potreby posilniť vlak o ďalšie vozne.
Podľa nového kalendára komerčných IC vlakov ZSSK zvyšuje počet vlakov, v ktorých sa cena cestovného lístka bude odvíjať od dňa jeho zakúpenia. Ak si cestujúci zakúpi cestovný lístok 60 až 9 dní pred nástupom na cestu, môže ušetriť 4 eur. Ak si zakúpi cestovný lístok 8 dní až 1 deň pred nástupom na cestu, môže ušetriť 2 eurá. V prípade, že si kúpi cestovný lístok v deň cesty, bude cestovať za plnú cenu.
Pri IC vlakoch – IC 500 Tatran v nedeľu, IC 501 Tatran v utorok a v nedeľu, IC 502 Gerlach v utorok a IC506 Kriváň v sobotu, ZSSK aj naďalej zachováva najnižšiu cenovú úroveň "C" až do času odchodu vlaku.
Príklad Ak cestujete z Košíc do Bratislavy IC vlakom 500 TATRAN (odchod 5.28 h z Košíc), máte zaručené, že pri ceste uskutočnenej v ktorúkoľvek NEDEĽU počas celého roka zaplatíte cenu stále v najlacnejšej kategórii "C", vo výške 20 eur v 2. vozňovej triede. Ak ste držiteľom niektorej zo zákazníckych ponúk ZSSK, zaplatíte ešte menej. Cena je rovnaká bez ohľadu nato, ako zavčasu si lístok zakupujete, teda aj pri nákupe v deň vašej cesty zaplatíte najnižšie cestovné. Ak však cestujete z Košíc do Bratislavy v NEDEĽU iným IC vlakom, napr. IC 504 GERLACH (odchod z Košíc o 9.28 h), za cestovný lístok zaplatíte cenu podľa toho, ako zavčasu si lístok zakúpite, a to od 20 do 24 eur v 2. vozňovej triede, resp. podľa ceny určenej pre zákaznícke ponuky, ak ste niektorej držiteľom. Aby ste cestovali za najnižšie cestovné, musíte si lístok kúpiť maximálne 60 dní a minimálne 9 dní pred odchodom vlaku. Cestovné je najvyššie pri kúpe lístka v deň vašej cesty.
Kalendár IC vlakov, platný od 1. mája 2013, je zverejnený na www.slovakrail.sk http://www.slovakrail.sk/uploads/tx_main/2013/04/26/ic_2013_05_kalend ar_n.pdf)
ZSSK odvezie ročne InterCity (IC) vlakmi vyše 700.000 cestujúcich. Až polovica z nich využíva rôzne zľavy, ktoré ZSSK ponúka pri cestovaní IC vlakmi (hlavne JUNIOR RAILPLUS, SENIOR RAILPLUS, KLASIK RAILPLUS, Maxi Klasik a žiacke lístky). Každý piaty cestujúci si kupuje lístok na IC vlak cez internetový predaj.
Záujem o cestovanie IC vlakmi rastie, o čom svedčí nárast počtu prepravených osôb v cenovej kategórii I. – obyčajné cestovné v období január a február medziročne 2013/2012 o vyše 4 %. Priemerný denný počet prepravených osôb s výstupom v Poprade v januári 2013 medziročne vzrástol vo februári 2013 takmer o 4 %. Každý cestujúci môže cestovať lacnejšie, ak využije "skorší" nákup cestovného lístka (kalendár komerčných zliav) – pri spiatočnej ceste je možné ušetriť až 8 eur.
IC vlaky poskytujú rýchle a kvalitné spojenie západu s východom Slovenska. V IC vlakoch má cestujúci garantované miesto na sedenie, v prvej triede je k dispozícii pripojenie na internet, denná tlač a nápoj v cene lístka. Garanciou kvalitných služieb je aj poskytovanie odškodnenia v prípade meškania vlaku nad 60, resp. nad 120 minút. Najdôležitejšie kritérium, ktoré cestujúci uvádzajú, je predovšetkým bezpečnosť počas prepravy. Toto zabezpečujú najmodernejšie klimatizované vlakové súpravy, ktoré jazdia medzi stanicami Bratislava a Nové Mesto nad Váhom rýchlosťou 160 km/h. Cestujúci túto bezpečnosť vnímajú a hodnotia ju známkou 1,96, čo zodpovedá celkovo 76-% spokojnosti.
Cestujúci IC vlakmi veľmi pozitívne hodnotia správanie sprevádzajúceho personálu, ich profesionálny a prozákaznícky – ústretový prístup, o čom svedčí hodnotenie respondentov známkou 1,38, čo zodpovedá celkovo 90,5-% spokojnosti.
ZSSK sa snaží o neustále skvalitňovanie služieb v IC vlakoch. Dôraz kladie predovšetkým na celkovú čistotu, funkčnosť a čistotu hygienických zariadení, presnosť vlakov a prípojovosť. Rovnako veľký dôraz sa kladie na výber vlakového personálu a ich ústretový prístup k cestujúcim. Taktiež služby v reštauračných vozňoch sú poskytované na vysokej úrovni.
Cestovné doklady cez internet si v roku 2012 zakúpili naši zákazníci bývajúci takmer na všetkých kontinentoch. Medzi najzaujímavejšie adresy zákazníkov patrili: Paríž (Francúzsko), Madrid (Španielsko), Sligo, Dublin (Írsko); Londýn, Glasgow (Veľká Británia); Tel Aviv (Izrael); St. Petersburg, Moskva (Rusko); Kongens Lyngby (Dánsko); Kópavogur (Island); Bombaj (India); Singapur (Singapur); Boston, Washington D.C., New York, Somerset, Chicago (USA), Toronto (Kanada); Sao Paulo (Brazília); Kjóto (Japonsko).
IC vlaky sú komerčnou aktivitou ZSSK a nie sú dotované štátom.
Všetky podrobnosti o cestovaní vlakom získajú cestujúci na čísle Kontaktného centra 18 188, pri volaniach zo zahraničia +421 2448 58 188, ktoré má nepretržitú prevádzku, v zákazníckych centrách ZSSK, v osobných pokladniciach ZSSK, na emailovej adrese:info@slovakrail.sk alebo na internetovej stránke www.slovakrail.sk.
Informáciu TASR poskytla Zuzana Červená, poverená zastupovaním riaditeľa odboru komunikácie ZSSK.