Bratislava 10. septembra 2019 (HSP/Foto: TASR-Milan Kapusta)
Strana Za ľudí v pondelok uskutočnila tlačovú konferenciu, v ktorej kritizovala opatrenie obedov zadarmo. Jej členovia uviedli, že systém je potrebné zlepšiť, hoci oni samotní ako primátori či starostovia prispeli k diskutovaným poplatkom. Jedným z príkladov je starosta obce Spišský Hrhov Vladimír Ledecký, ktorý uviedol, že jeho obec vyberá depozit vo výške 30 eur na rok. Avšak, jedno z okresných miest zaviedlo depozit 10 eur a mesačný poplatok sa režijné náklady 2 eurá. Rodičia teda zaplatia prvý mesiac 12 eur a následne každý mesiac 2 eurá. Z uvedeného porovnania teda vyplýva, že jedným z dôvodov, prečo rodiny v hmotnej núdzi nemôžu dopriať deťom obedy zadarmo, je aj výška nastavenia prvotných poplatkov vo forme zálohy – depozitu, za neodhlásený obed. Niektoré menšie obce, kde sa ľudia navzájom dobre poznajú, fungujú aj v režime, v ktorom zatiaľ depozitný poplatok nezaviedli
Obedy zadarmo patria pod gesciu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. “Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny sú aj od účinnosti tohto opatrenia plne k dispozícii zriaďovateľom škôl a poskytujú im pomoc pri žiadaní o dotáciu na obedy,” vysvetlil Michal Stuška, hovorca ministerstva.
V súvislosti s depozitným poplatkom a režijnými nákladmi uviedol, že ministerstvu neprináleží kontrolovať a hodnotiť, aké náklady si určia samosprávy, je to plne v ich kompetencii.
“Ako však avizovali poslanci NR SR, ktorí dané opatrenie pripravili, po niekoľkých mesiacoch poskytovania dotácie vyhodnotia, či je postačujúca alebo nie. Následne zhodnotia, či je potrebné dotáciu navýšiť, keďže sa od 1. 9. 2019 zvyšujú finančné pásma pre školské stravovanie v gescii ministerstva školstva,” dodal.
Režijné náklady a kompetencie miest a obcí
Stuška tiež vysvetlil, prečo aktuálne bola suma stanovená práve na 1,20 eura. Ide totiž o doterajší náklad rodiča na každý obed v základnej, resp. materskej škole, ktorý je na Slovensku v priemere.
“To je každomesačná značná pomoc, ktorá je navyše účelná a prospešná. Znásobuje sa prirodzene v rodinách, ktoré majú viac detí na ZŠ, resp. v poslednom ročníku materskej školy, pričom predkladatelia avizovali, že ak sa opatrenie ujme, navrhnú rozšírenie aj na stredné školy. Keďže ide o priemer, je zrejmé, že sa niektoré náklady na obed pohybujú aj nad touto úrovňou, najmä v ekonomicky vyspelejších a tým aj nákladovo drahších regiónoch.”
Podľa našich informácií rodina rodina s tromi deťmi navštevujúcimi ZŠ ušetrí na východnom Slovensku do 70 eur, výška ušetrenej sumy je v závislosti od prvotného depozitného poplatku a mesačných režijných nákladov, ktoré určil zriaďovateľ školy s jedálňou – obec alebo mesto.
Ako sme už uviedli, nie každé mesto alebo obec požaduje režijné náklady, prípadne depozitný poplatok. Zástupcovia Združenia miest a obcí Slovenska informovali, že približne 42 % zriaďovateľov nepožaduje doplatok za stravu na prvom stupni ZŠ a približne 25% na druhom stupni ZŠ.
Automatická povinnosť
Stuška tiež upozornil, že zriaďovatelia majú automatickú povinnosť zabezpečiť obed pre všetky deti navštevujúce školy a majú byť na to pripravené bez ohľadu na to, či štát poskytne, alebo neposkytne takúto dotáciu.
“Príkladom dobrej praxe sú napr. mestá Košice a Trenčín, kde na seba zobrali aj náklady prípadných ďalších nákladov, ktoré súvisia s podávaním obedov (tzv. réžijné náklady). Vopred avizovali záujem ‘zvyšné centy’ neúčtovať rodičom, ale vykryť zo svojich narastajúcich rozpočtov,” dodal.
Upozornil tiež, že z hľadiska zabezpečenia prípravy obedov je pravda, že v mnohých lokalitách existujú dlhoročné materiálne, personálne a kapacitné problémy jedální a kuchýň, nie je však korektné ich odrazu všetky spájať s dotáciou 1,20 eura na obed detí v škole.
“Aby sme obciam a mestám pomohli zvládnuť zvýšenie počtu stravníkov, pomôžeme samosprávam posilniť personálne kapacity a budeme prispievať na mzdy pomocnej pracovnej sily, ktorú budú školy potrebovať. Úrady práce už zaznamenali požiadavky na 1 320 pracovníkov, pričom sa im už podarilo vybrať 1 055 budúcich zamestnancov z radov uchádzačov o zamestnanie. Príspevok na ich mzdu bude vo výške 703,04 € /mesiac. Dotácie na technické vybavenie kuchýň a jedální bude poskytovať ministerstvo školstva,” vysvetlil.
Rodiny v hmotnej núdzi
A ako reagujú na finančné odbremenenie rodičov mestá a obce? Podľa ministerstva sú ohlasy miest a obcí na obedy zadarmo, ktoré majú čiastočne finančne odbremeniť rodičov, veľmi rôznorodé. “Sú medzi nimi aj také, ktorým nerozumieme a nesúvisia s aktuálnou dotáciou na obedy,” dodal Stuška.
Strana Za ľudí na tlačovej konferencii prezentovala, že sociálne najviac odkázaní sa dnes v dôsledku zavedenia obedov zadarmo nevedia dostať k týmto obedom. Ledecký to zdôvodnil vysokým depozitným poplatkom, pri ktorom však opomenul, že jeho výšku sa nastavia obce i mestá samé, bez zásahu štátu, ktorý dotáciu na stravu zaviedol.
Stuška v tejto súvislosti upozornil, že dotácia na „podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa“ sa aj do účinnosti tohto zákona do 31.12.2019 pre cca 70 tisíc detí z rodín v hmotnej núdzi, alebo v zariadeniach, kde tvorili viac ako 50% poskytovala za rovnakých podmienok t.j. dieťa sa zúčastnilo vyučovania a odobralo obed.
“V prípade, že nebola splnená jedna z podmienok nároku na dotáciu, dotácia sa za ten deň neposkytla. Tento zákon v zásade rozšíril cieľovú skupinu, upravil výšku dotácie z 1 € na 1,20 € a zjednodušil poskytnutie dotácie z mesačného poskytovania na poskytovanie dotácie zálohovo polročne. Všetko ostatné je realizované v pôvodnom režime, kde sa už roky nevyskytli vážnejšie problémy,” vysvetlil.
Zároveň, na dotáciu 1,20 na obedy majú nárok aj rodičia detí, ktorým lekár odporučí špeciálne stravovanie. “Ak rodič požiada školu o zaradenie svojho dieťaťa na stravovanie, uvádza aj prípadné stravovacie obmedzenia svojho dieťaťa a ak ide o medicínsky indikovaný problém, t.j. potreba špeciálneho stravovania, doloží o tom potvrdenie od príslušného lekára – špecialistu. Ak škola nie je schopná príslušnú špeciálnu stravu dieťaťu zabezpečiť/poskytnúť, dotáciu zriaďovateľ poskytne v hotovosti priamo rodičom dieťaťa,” informoval Stuška rodičov, ktorých deti vyžadujú špeciálne stravovanie, ako napríklad pri celiakii.
Politikárčenie na úkor detí
Poslanec NR SR Erik Tomáš v súvislosti s tlačovou konferenciou strany Za ľudí uviedol: “Je nám ľúto, že niektorí starostovia a primátori politikárčia na úkor detí.”
“Pýtanie si akýchkoľvek doplatkov od rodičov, či už v podobe preddavkov, alebo poplatkov za režijné náklady je snahou o dehonestáciu tohto dobrého opatrenia,” upozornil pre Hlavné správy a dodal:
“Pritom samosprávy majú peňazí dosť a väčšina ich príjmov je tvorená z daní z príjmov fyzických osôb, teda z daní ľudí. Len za posledných päť rokov príjmy samospráv stúpli o 1 miliardu eur. To, že sa k nim oficiálne pridal Andrej Kiska, len dokazuje, že ide o politiku. Chcem len pripomenúť, že ešte ako prezident obedy zadarmo pochválil v správe o stave republiky.”
O tom, ako konkrétne jednotlivé mesta zavádzali obedy zadarmo, s akými skutočnosťami sa potýkali, aké problémy riešili, vás budeme informovať nasledujúce dni.
Gabriela Smreková